အားလံုး ေအးခ်မ္းသာယာပါေစလို႔ ကရင္တစ္မ်ိဳးသားလံုးကို ႏႈတ္ခြန္းဆက္ပါတယ္ ။
ဒီစာေစာင္ရဲ့ ရည္ရြယ္ခ်က္ကေတာ့ ကရင္လူမ်ိဳးေတြရဲ့ အေျခခံအက်ဆံုး မရွိမျဖစ္ ဗဟုသူတေတြ ၊
လက္ရွိေတြ႕ၾကံဳေနၾကရဆဲ အမ်ိဳးသားေရး အနာဂါတ္ေတြကို ကရင္လူထုအၾကား သိျမင္ျပန္႔ပြား ႏိုး
ၾကားၾကေစဖို႔ပါပဲ ။ ဒီစာေစာင္ဟာ ေသြးထိုးလႈံ႕ေဆာ္စာ မဟုတ္သလို ဒီအထဲမွာပါတဲ့ အခ်က္ေတြ
နဲ႔ပတ္သက္လို႔ ကြဲျပားတဲ့အသိ ၊ အေတြးအျမင္ေတြကို မေဝးတဲ့ကာလတစ္ခုမွာ ကရင္သားခ်င္းေတြ
စံုစံုညီညီ ေတြ႕ဆံုဖလွယ္ၿပီး အေျဖရွာၾကဖို႔လည္း ရည္ရြယ္ပါတယ္ ။ ေခတ္အဆက္ဆက္က ကရင္
ေတြ ျဖတ္သန္းခဲ့ရတဲ့ သမိုင္း ၊ ရွိခဲ့တဲ့ ရွိေနတဲ့ ယဥ္ေက်းမႈနဲ႔ စာေပ ၊ ေတြ႕ၾကံဳရင္ဆိုင္ေနၾကရတဲ့ အ
ခက္အခဲ အမ်ိဳးမ်ိဳးနဲ႔ အျမန္ဆံုးေျဖရွင္းဖို႔ လိုအပ္ေနတဲ့ ကရင့္အားနည္းခ်က္ေတြကို စုစည္းၿပီး ေမး
ခြန္းကေလးေတြအေနနဲ႔ ေအာက္မွာ ထုတ္ႏႈတ္ၾကည့္ထားပါတယ္ ။ ဖတ္ရႈသူမ်ားအေနနဲ႔ စဥ္းစား
အေျဖရွာ ၊ ေသြးခ်င္းမ်ားနဲ႔ ေဆြးေႏြး ႏွီးေႏွာ ေမးျမန္း ၊ နားလည္သိရွိသူမ်ားဆီက ေလ့လာနာယူ
(၁) အဦးဆံုးအေနနဲ႔ အေရးႀကီးဆံုးေမးခြန္းတစ္ခုကို ေျဖၾကည့္ရေအာင္ ...
“ကိုယ့္ကိုယ္ကို ကရင္လူမ်ိဳးတစ္ေယာက္လို႔ ခံယူသလား” ။
ခံယူတယ္ဆိုရင္ေတာ့ ေအာက္မွာ ေရးထားတာေတြဟာ အခ်ိန္ အလဟႆ မျဖစ္ေစႏိုင္ေလာက္
ဘူးလို႔ ယူဆပါတယ္ ။
(၂) ကရင္နဲ႔ ကရင့္သမိုင္း
(က) ကရင္လူမ်ိဳးဆိုတာ ဘာလဲ ၊ ဘယ္သူေတြကို ေခၚတာလဲ ၊
(ခ) ကရင္လူမ်ိဳးဟာ ဘယ္ေဒသမွာ ျမစ္ဖ်ားခံၿပီး ဘယ္တုန္းက ဆင္းသက္လာခဲ့ၾကတာလဲ ၊
(ဂ) ကရင္ေတြဟာ ဘယ္ေဒသေတြကို ေနထိုင္ျဖတ္သန္းခဲ့ၿပီး ကေန႔ ဘယ္ေနရာေတြမွာ ဘယ္
ကတည္းကစၿပီး အေျခခ် ေနထိုင္ခဲ့ၾကသလဲ ၊
(ဃ) ကရင့္တိုင္းႏိုင္ငံေတြ ေပၚထြန္းခဲ့ဖူးသလား ၊ ဘယ္ေနရာေတြမွာလဲ ၊ ဘာအေၾကာင္းေတြ
ေၾကာင့္ ေပ်ာက္ကြယ္တိမ္ျမဳပ္ ခဲ့ၾကသလဲ ၊
(င) ေရွးကရင္လူမ်ိဳးမ်ား ဘာသာေရးကိုးကြယ္မႈေတြ ရွိခဲ့သလား ၊
(ယခုေခတ္ ယံုၾကည္ကိုးကြယ္မႈေတြေၾကာင့္ အခ်င္းခ်င္း ပဋိပကၡ ျဖစ္သင့္သလား) ၊
(စ) ကရင့္လူဦးေရ စုစုေပါင္း ဘယ္ေလာက္ရွိသလဲ ၊
(ဗမာျပည္တြင္း ျမစ္ဝကၽြန္းေပၚ ၊ ကယား ၊ ကရင္ ၊ မြန္ျပည္နယ္ ၊ တနသၤာရီ ၊ ယိုးဒယားနယ္
စပ္နဲ႔ ျပည္မ ၊ အျခားေဒသနဲ႔ ႏိုင္ငံေတြကို ေရာက္ေနၾကသူအားလံုး) ။
(၃) ရိုးရာနဲ႔ ယဥ္ေက်းမႈ
(က) ကရင္ေတြရဲ့ အေရးပါတဲ့ ရိုးရာဓေလ့ အခမ္းအနားအေနနဲ႔ ဘာေတြရွိသလဲ ၊ ဥပမာ လက္
ခ်ည္ပြဲ ၊ ႏွစ္သစ္ကူး ေကာက္သစ္စားပြဲ ၊ ၾသပြဲ စတာေတြအျပင္ အျခားေဒသအလိုက္ ဘာ
ေတြရွိသလဲ ၊
(ခ) လက္ခ်ည္ပြဲကို ဘယ္သူက ဘယ္တုန္းက ဘာရည္ရြယ္ခ်က္နဲ႔ဖန္တီးၿပီး ဒီကေန႔အထိ က်င္း
ပၾကရတာလဲ ၊
(ဂ) ကရင္ဘာသာစကား ဘယ္ႏွစ္မ်ိဳးရွိသလဲ ၊ စာအေရးအသားေကာ ဘယ္ႏွစ္မ်ိဳးရွိသလဲ ၊
(ဃ) ကရင့္ရိုးရာအက ဘယ္ႏွစ္မ်ိဳး ရွိသလဲ ၊
(င) ကရင့္တူရိယာ ဘယ္ႏွစ္မ်ိဳးရွိသလဲ ။
(စ) သက္ႀကီးေတြရဲ့ ႏႈတ္ဆင့္ကမ္းခဲ့ၾကတဲ့ “ထား” ကဗ်ာေတြကို ၾကားဖူးပါသလား ။
(၄) ေခါင္းေဆာင္နဲ႔ ႏိုင္ငံေရး
(က) ကရင္ေတြထဲက သမိုင္းမွာ ထင္ရွားတဲ့ဘုရင္ ၊ ေခါင္းေဆာင္နဲ႔ သူရဲေကာင္းေတြ ေပၚထြန္းခဲ့
ဖူးပါတယ္ ၊ ဘယ္သူေတြလဲ ၊
(ခ) အထင္ရွားဆံုး ကရင့္အဖြဲ႕အစည္းေတြကို သိသလား ၊
(ဂ) ဒီကေန႔ ကရင္ေတြကို ဘယ္သူေတြက ဘယ္လမ္းစဥ္ေတြနဲ႔ ဦးေဆာင္ေနၾကသလဲ ၊
(ဃ) ကရင္ေတြရဲ့ အမ်ိဳးသားေရးတာဝန္နဲ႔ ဝတၱရားေတြ (သမိုင္းနဲ႔ ယဥ္ေက်းမႈေတြ ေဖၚထုတ္
ထိန္းသိမ္း ျဖန္႔ေဝေရး ၊ စည္းလံုးညီညြတ္ေရးနဲ႔ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေရးေတြ) ကို ...
(i) ဘယ္သူေတြ လုပ္သင့္သလဲ ၊ (လူတိုင္းလား ၊ ေရြးခ်ယ္ တာဝန္ေပး ခံရသူေတြမွလား)
(ii) အေရးေကာ ႀကီးသလား ၊
(iii) ကိုယ္တိုင္မလုပ္ပဲ သူတစ္ပါး ဝင္ၿပီးကူညီလုပ္ကိုင္ေပးတာမ်ိဳးကို ေစာင့္ေနၾကရင္
ေကာင္းမလား ။
(၅) ကေန႔ ကရင္မ်ားရဲ့ လက္ေတြ႕ဘဝ အေျခအေနတခ်ိဳ႕ ၊
(က) ကေန႔ ကရင္ေတြ ေရာက္ရွိေနထိုင္ေနၾကရတယ္ဆိုတဲ့ ခိုလႈံရာစခန္း သို႔မဟုတ္ ဒုကၡသည္
စခန္း (refugee camps) ဆိုတာ တကယ္ရွိသလား ၊
(ခ) ဘာလို႔ ဒီစခန္းေတြ ျဖစ္လာရတာလဲ ၊ ဘယ္ေနရာေတြမွာ ရွိသလဲ ၊ နာမည္ေတြက ဘာလဲ ၊
ဘယ္ႏွစ္ေယာက္ ခိုလႈံေနၾကသလဲ ၊
(ဂ) ဗမာျပည္တြင္းမွာ ကရင္ေက်းရြာေတြ မီးရိႈ႕ခံရတာ ၊ အဓၶမ ခိုင္းေစ ေရႊ႕ေျပာင္း ေငြေၾကး
ေကာက္ခံ ေတြ ၊ ႏွိပ္စက္ သတ္ျဖတ္ခံရတာနဲ႔ အမ်ိဳးသမီးေတြ မတရားက်င့္ၾကံ ခံရတာေတြ
ဆိုတာ တကယ္ပဲ ရွိသလား ၊
(ဃ) အထက္က ကိစၥေတြရဲ့ သတင္းကို ႏိုင္ငံတကာနဲ႔ ဗမာျပည္တြင္းကလူေတြ အားလံုးသိရဲ့လား ၊
(င) ဒါေတြကို ပါးစပ္က ေျပာေနရံု ၊ သည္းခံ ၿငိမ္ေနရံုနဲ႔ အားလံုး ေျပလည္သြားႏိုင္မလား ၊ ဘာ
ေတြ လုပ္လို႔ရႏိုင္မလဲ ။ စီးပြား နိမ့္ပါးမႈ ၊ ႏိုင္ငံေရး အသိနည္းပါးမႈ ၊ မူးယစ္ေဆးဝါး သံုးစြဲမႈ ၊
ကူးစက္ေရာဂါ ျပန္႔ပြားသက္ေရာက္မႈ ၊ ေလ်ာ့ပါးလာတဲ့ အက်င့္စာရိတၱေတြရဲ့ သက္ေရာက္မႈ
ျပႆနာေတြ ကရင္လူထု အေပၚမွာ ဘယ္ေလာက္ရွိေနသလဲ ။
(၆) ကရင့္အားနည္းခ်က္ တခ်ိဳ႕
(က) တစ္ဦးနဲ႔တစ္ဦး ေလးစားတန္ဖိုးထားမႈ အားနည္းျခင္း ၊
(ခ) စည္းလံုးမႈ မရွိျခင္း ၊
(ဂ) အခ်င္းခ်င္း ယိုင္းပင္းကူညီမႈ အားနည္းျခင္း ၊
(ဃ) ဗဟုသုတ ၊ အသိပညာ ရွာမွီး ဆည္းပူးမႈနဲ႔ အမ်ိဳးသားအသိုင္းဝိုင္းအတြင္း ေဝဌျဖန္႔ျဖဴးမႈ
အားနည္းျခင္း ၊
(င) ဦးေဆာင္သူထက္ ေနာက္လိုက္သာ လုပ္လိုၾကျခင္း ၊
(စ) အရက္ေသစာ (သို႔မဟုတ္) မူးယစ္ေဆးဝါး အလြန္ကၽြံသံုးစြဲတတ္ျခင္း ၊
(ဆ) စီးပြားရွာတတ္ေသာဝသီ နည္းပါးျခင္း ၊
(ဇ) ရိုးေျဖာင့္၍ လိမ္ညာကြယ္ဝွက္ေသာ ပရိယာယ္ဥာဏ္ နည္းပါးျခင္း ၊
(စ်) သီးျခား ေအးခ်မ္းစြာ ေနလိုျခင္း ၊ (မိမိအတြက္မွလြဲ၍ ဘာကိုမွ စိတ္မဝင္စားျခင္း) ၊
(၇) မရွိမျဖစ္ လိုအပ္ခ်က္မ်ား
အႏွစ္ခ်ဳပ္ရလ်င္ ေအာက္ပါအခ်က္မ်ားသည္ ကရင္လူမ်ိဳးမ်ားအတြက္ မရွိမျဖစ္ လိုအပ္ေနပါၿပီ ...
(က) ကရင္ေတြ တစ္ဦးကိုတစ္ဦး တန္ဘိုးထား ေလးစားၾကဖို႔ ၊
(ခ) ကရင္လူထုႀကီး တစ္စိတ္တစ္ဝမ္းတည္း စည္းလံုးညီညြတ္ဖို႔ ၊
(ဂ) ကရင္လူမ်ိဳးေတြရဲ့ ဘိုးစဥ္ေဘာင္ဆက္ရွိခဲ့တဲ့ အေျခခံစိတ္ေနစိတ္ထားအခ်ိဳ႕ကို ေခတ္နဲ႔အ
ညီ ေျပာင္းလဲဖို႔နဲ႔ ဒါေတြကို အေကာင္ထည္ ၏ေဖၚရာမွာ ...
(i) သီးျခား ေအးေအးခ်မ္းခ်မ္း ထာဝရေနလို႔ မရပါဘူး ၊
(ii) ဦးမေဆာင္ဘဲ ထာဝရ ေနာက္လိုက္လုပ္လို႔ မရပါဘူး ၊
(iii) အစြဲကိုယ္စီနဲ႔ ဆက္ၿပီး စိတ္ဝမ္းကြဲေနၾကလို႔ မရပါဘူး ၊
(iv) ကရင္လူမ်ိဳး ျဖစ္တည္ရွိေနသလို ကိုယ့္အခြင့္အေရး (လူ႔အခြင့္အေရး) ေတြဟာ ကမၻာ
ႀကီးေပၚ မွာ ျဖစ္တည္ရွိေနတယ္ဆိုတာ လက္ခံေနၾကပါၿပီ ၊ တားဆီးတာ ၊ ပိတ္ပင္
ဖ်က္ဆီးခံရတာေတြကို ဥေပကၡာ ျပဳေနလို႔ မရေတာ့ပါဘူး ၊
(v) ကရင္ေတြ သူတစ္ပါးကို သနားတတ္ ကူညီတတ္ေပမယ့္ ၊ ကိုယ့္အမ်ိဳးသားခ်င္းကူညီဖို႔
ပ်က္ကြက္ေနတာေတြကို သတိရဖို႔ လိုလာပါၿပီ ၊
(ဃ) အရက္ေသစာ မူးယစ္ေဆးဝါးနဲ႔ အေပ်ာ္အပါးေတြဟာ ျပႆနာေတြရဲ့ ထြက္ေပါက္ကို မေပး
ႏိုင္ပါ ဘူး ၊ ေပ်ာ္ရႊင္တယ္ဆိုတာလည္း ခဏတာအတြက္ပဲ ခံပါလိမ့္မယ္ ။
(င) ဒီေခတ္ႀကီးဟာ စီးပြားေရးအဓိကေခတ္ ျဖစ္ေနပါၿပီ ၊ တတ္ေအာင္ လုပ္ၾကရပါေတာ့မယ္ ။
ခ်ဳပ္ရရင္ အခန္း(၇)မွာ ေရးျပထားတာေတြကို ကရင့္အမ်ိဳးသားေရးလို႔ ခံယူၿပီး အေကာင္ထည္
ေဖၚရင္ေတာင္မွ သာမန္ထက္ ၃-၄ ဆေလာက္ ႀကိဳးစားမွပဲ တန္ကာက်ပါမယ္ ။ အေၾကာင္းကေတာ့
ကရင္အမ်ိဳးသားေတြထဲမွာတင္ စိတ္ပါဝင္စားမႈ မရွိသူေတြအတြက္ တစ္ဆပို ႀကိဳးစားေပးၾကရဖို႔ လို
သလို ၊ ကရင္ေတြ စည္းလံုးရင္ အားေကာင္းလာရင္ ကိုယ့္အက်ိဳးစီးပြားပ်က္မယ္ အႏၱရာယ္ရွိလာႏိုင္
တယ္လို႔ ယူဆသူေတြရဲ့ ဖ်က္လိုဖ်က္ဆီးနဲ႔ လမ္းလြဲေအာင္လုပ္မွာေတြအတြက္လည္း တစ္ဆ ႀကိဳး
ပမ္းကာကြယ္ရအံုး မွာမို႔ပါ ။ “ရင္ေလာက္မွန္းမွ ဒူးေလာက္က်”ဆိုတဲ့ စကားလည္း ရွိပါတယ္ ။
အဆံုးသတ္အေနနဲ႔ ေျပာရရင္ေတာ့ ၊ ဒီစာေစာင္ကို မိတၱဴပြား လက္ဆင့္ကမ္းဖို႔ (သက္ဆိုင္ရာ က
ရင္ဘာသာမ်ားဆီ ျပန္ဆိုမႈေတြလုပ္ဖို႔) ကို လက္ခံရရွိတဲ့ ကရင္သားခ်င္းေတြက အမ်ိဳးသားေရး တာ
ဝန္ဝတၱရား တစ္စိတ္တစ္ပိုင္းအေနနဲ႔ ဝိုင္းဝန္းျဖည့္ဆည္းၾကမယ္လို႔ ယံုၾကည္ပါတယ္ ။
ဒီစာကိုဖတ္ၿပီး “ေကာင္းသားပဲ သိမ္းထားဦးမွ” ဆိုသူေတြအတြက္ေတာ့ လြင့္သာပစ္လိုက္ပါလို႔
အၾကံေပး ခ်င္ပါတယ္ ၊ အမ်ိဳးသားေရးဆိုတာ လက္ေတြ႕လုပ္မွ အက်ိဳးရွိတာပါ ။
မန္းေက်ာ္ေက်ာ္
၂၀၀၈
မဲလ ခိုလႈံရာစခန္း
(ဆက္ေရးမယ့္ “ကရင္ ကရင္ ဘာကိုျမင္” ဆိုတဲ့ ပို႔စ္တိုေလးအတြက္ ၂၀၀၈ က တႏိုင္တပိုင္ ရိုက္
ႏွိပ္ျဖန္႔ေဝခဲ့တဲ့ လက္ကမ္းစာေစာင္ကေလးကို ျပန္ကူးထည့္ထားတာပါ ။ ေျပာင္းလဲျဖစ္ေပၚလာတဲ့
အေျခအေနေတြမွာ ျဖည့္စြက္ျပင္ဆင္ ေျပာခ်င္တာေတြ အခ်ိဳ႕အတြက္ ေရွ႕ေျပးပလႅင္ခံ တင္လိုက္
တာပါ ။ ဘယ္သူ႔ရဲ့ လူမ်ိဳး ဘာသာ ယံုၾကည္မႈေတြကိုမွ မထိခိုက္ဖူးလို႔လည္း ယံုၾကည္ပါတယ္ ။)
မန္းကိုကို
၃၁ ၊ ၀၃ ၊ ၂၀၁၂
မန္းကိုကိုရယ္ေက်းဖူးတင္ပါတယ္။ ဆက္ၿဖန္႔ႏိုင္ဖို႔ၿကိုးစားပါ့မယ္။
ReplyDeleteဒီလို အလုပ္မ်ိဳးဟာ ေငြေၾကးအက်ိဳးျမတ္ ရစရာ မရွိတဲ့အျပင္ ေက်းဇူးတင္သူေတြလည္း နည္းပါးတဲ့ သဘာဝေၾကာင့္ ၊ ကိုယ္တတ္စြမ္းရာ ေနရာေတြကေန တစ္တပ္တစ္အား လုပ္ကိုင္သူေတြကို အျမဲတမ္း ဝမ္းပန္းတသာ ႀကိဳဆိုလ်က္ပါပဲ ။ ရလဒ္ အသီးပြင့္ေတြကို ဘာေၾကာင့္မွန္းမသိပဲ အသင့္ ခူးစားႏိုင္ၾကသူေတြကို ၾကည့္ရင္း အေမာေျဖရတတ္တာမို႔ ေမွ်ာ္လင့္မႈေတြ မထားဖို႔ေတာ့ လိုပါတယ္ ။
ReplyDeleteကရင္လူမ်ိဳးျဖစ္ရင္ေတာ့ ကရင့္အေၾကာင္းႏွင့္ကရင္လူမ်ိဳးအတြက္ လုပ္စရာရွိတာျပတ္ျပတ္ လုပ္ရမွာဘဲဗ်။ဆက္လုပ္ပါမန္းကိုကို။အားေပးေနပါတယ္။ ယ္ုေသွ္ မြာဲ ဖလံုလာၟ။
ReplyDeleteရိုးသားေျဖာင္႔မတ္ျပီးသူတစ္ပါးအေပာ္အနစ္နာခံေပးဆပ္ ျခင္းဟာအတိုင္းအတာတစ္ခုအထိပဲေကာင္းပါတယ္ေပ်ာ္ရာမွာမေနေတာ႔ပဲေတာ္ရာမွာပဲေနပါေတာ႔မယ္ from anonymous ကညီဖိ
ReplyDeleteဒီလိုမ်ိဳးေရးသားျပီး ေ၀ငွေပးတာ ေက်းဇူးအထူးတင္ပါတယ္။ ကရင္႕အားနဲခ်က္တခ်ိဳ႕ ဆိုတဲ႕ ေဖာ္ျပခ်က္ေတြ ကို ကြ်န္ေတာ္အထူးလက္ခံတယ္။ ဒီအခ်က္ေတြဟာ ကြ်န္ေတာ္တို႕ ရဲ႕ အားနည္းခ်က္ အစစ္အမွန္ပဲ ဗ်ိဳ႕။
ReplyDelete