ဍဳဂ္ပါင္လာ.ဆာ္ - (ေဒါင္ပိုင္လားဆိုင္ဒ္) - ျပည့္စံုပါေစ

Saturday, November 10, 2012

မွတ္ခ်က္ ရဂံု (၁)




   အတိုဆံုး မိတ္ဆက္ရရင္ေတာ့ ဒီပို႔စ္ဟာ က်ေနာ္ေရးျဖစ္ခဲ့တဲ့ မွတ္ခ်က္ေတြကို စုစည္းထား
တယ္လို႔ ေျပာႏိုင္ပါတယ္ ။ စာေတြ သိပ္မေရးျဖစ္သလို ျဖစ္ေနေပမယ့္ တစ္ကယ္တန္းမွာေတာ့
မိသားစုအေရးေတြကို အခ်ိန္ေပးရတာအျပင္ Facebook လိုေနရာမ်ိဳးမွာ မွတ္ခ်က္ရွည္ေတြ ေရး
ျဖစ္ရာက စာေတြျပန္႔ၾကဲသြားတာေၾကာင့္ပါ ။

   က်ေနာ့္မွတ္ခ်က္ေတြကို စုစည္းလိုက္တဲ့အခါ တစ္ခုနဲ႔တစ္ခု အဆက္စပ္ေတာ့ ရွိခ်င္မွ ရွိပါ
မယ္ ။
   ေနာက္ မွတ္ခ်က္ေတြနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီးလည္း မွတ္ခ်က္နည္းနည္း ေပးခ်င္ပါတယ္ ။
   မွတ္ခ်က္ေတြ ပံုးေပါလေအာ ထုတ္ေနသလိုျဖစ္ေပမယ့္ တစ္ကယ္တန္းမေတာ့ အမ်ားစုကို
ခ်ိန္ဆၿပီးမွ ေရးျဖစ္တာပါ ။ တရုတ္ႏွစ္ကူး ေဗ်ာက္အိုးေဖါက္သလို တစ္ဗ်န္းဗ်န္း ေဖါခ်င္းေသာ
ခ်င္း စာေတြထြက္တဲ့ေနရာ စာမ်က္ႏွာေတြမွာ လိုက္ေရးလို႔ ဘာမွမထူးသလို ၊ အမည္ဝွက္နဲ႔
လူႀကိဳက္မ်ားေအာင္လုပ္ၿပီး ကိုယ့္ကို အသားလႊတ္ေဆာ္ဖို႔ ခြင္ဆင္ထားတဲ့ေနရာေတြကိုလည္း
ေရွာင္ရပါတယ္ ။

   တစ္ခါ တစ္ဦးတစ္ေယာက္ သို႔မဟုတ္ ေဆာင္းပါးတစ္ခုမွာ မွတ္ခ်က္ေရး ေဆြးေႏြးတာဆိုေပ
မယ့္ အဓိကက လာဖတ္သူ လူအမ်ားကို ဦးတည္ေရးရတာမ်ိဳးေတြလည္း ရွိတတ္ျပန္တယ္ ။
တည့္တည့္ေျပာတာ ၊ ေစာင္းပါးရိပ္ခ်ည္လုပ္တာ ၊ လက္သီးနဲ႔ ေခ်ာ္ထိုးသလို တမင္မထိတထိ
လုပ္တာ ၊ ရင္ဆိုင္ေနရတဲ့လူကို တိုက္ရိုက္မဟုတ္ပဲ သူ႕ပတ္ဝန္းက်င္ကို ေျပာတာမ်ိဳးေတြလည္း
လုပ္ရတတ္ပါတယ္ ။ တစ္ခါ မွတ္ခ်က္တိုင္းလိုလိုမွာလည္း အနည္းဆံုးေတာ့ ကိုယ့္စိတ္ထဲက
တစ္ကယ့္အရိုးခံနဲ႔ ေရးတာျဖစ္ေပမယ့္ ေနာင္ကို ျပန္ေျဖရွင္းႏိုင္ဖို႔ေတြကိုလည္း ထည့္တြက္ရပါ
ေသးတယ္ ။

   ဒီလိုေျပာတာ ပဏါယူတာ မဟုတ္ပါဘူး ။ က်ေနာ္လည္း လူသားတစ္ေယာက္မို႔ မျပည့္စံုတာ
ေတြ ရွိရံုမက အားနည္းခ်က္ေတြဟာလည္း တစ္ခါတစ္ရံ မွတ္ခ်က္ေတြမွာ လာထင္ဟပ္တတ္
ပါတယ္ ။ ကိုယ့္ဘာသာ သိတာေတြ ရွိသလို ၊ မျပင္ႏိုင္ေသးပဲ ႀကိဳးစားတည့္မတ္ေနရဆဲ အစိတ္
ပိုင္းေတြလည္း ရွိေနတုန္းပါ ။ ဒီေတာ့ အျပင္မွာ ကံၾကံဳလို႔ လူခ်င္းသာေတြ႕မိရင္ စာထဲကလို အ
ထပ္ထပ္ျပင္ထားလို႔ ေကာင္းမြန္ ျပည့္စံုေနတာနဲ႔ကြာျခားတဲ့ စာဖတ္သူထက္ေတာင္ အခ်ိဳ႕ေနရာ
ေတြမွာ ညံ့ေနတဲ့လူတစ္ေယာက္လည္း ျဖစ္ေနႏိုင္ပါတယ္ ။

မန္းကိုကို
၁၀ ၊ ၁၁ ၊ ၂၀၁၂


==========================================================

Suggestions and Discussions

by Bo K Nyein on Wednesday, September 19, 2012 at 2:26am ·

Mahn Koko - ဦးဘို ၊ က်ေနာ္ဖတ္မိသမွ် နားလည္မိသမွ်ေတာ့ ဦးဘိုဟာ တစ္ခါတစ္ရံ လူမ်ိဳးေရး
ဘာသာေရးေတြမွာ ခံစားခ်က္ေတြကို ေရွ႕တန္းတင္တင္လာတယ္လို႔ ျမင္မိတယ္ ။

  လံုးဝဥႆံု မွားေနတယ္လို႔ မဆိုလိုပါဘူး ။ ဒါေပမယ့္ ဦးဘို ေရးေနက် ေဆာင္းပါးေတြလို အားလံုး
သိမ္းက်ံဳးမပါႏိုင္ေတာင္ အက်ိဳးအေၾကာင္းေလးေတာ့ ေထာက္ျပသင့္တယ္လို႔ ထင္ပါတယ္ ။ ဒါမွမ
ဟုတ္ပဲ စိတ္ထဲလွ်စ္ကနဲ ေပၚလာရာကို (rant သေဘာမ်ိဳး) စာတင္မယ္ဆိုရင္ hatred ေတြကို multiply
လုပ္သလိုပဲ ျဖစ္ေစႏိုင္ပါတယ္ ။ အက်ိဳးဆက္အေနနဲ႔ နကိုက moderate ျဖစ္သူေတြကိုပါ ခတ္ကြင္း
ထဲ ဆြဲသြင္းသလိုျဖစ္ရင္ အတူေနၾကရတဲ့ က်ေနာ္တို႔ အသိုင္းဝိုင္းအားလံုး မေကာင္းမေကာင္း ျဖစ္
ကုန္ၾကႏိုင္ပါတယ္ ။ နာတဲ့အခါ အားလံုးနာၾကရမွာပါ ။

  က်ေနာ့္ တစ္ကိုယ္ထဲ သေဘာကေတာ့ ျခံဳငံုျမင္ၾကည့္ႏိုင္ဖို႔ ၊ လမ္းစနဲ႔ အေျဖကိုရွာဖို႔က ပိုအေရး
ႀကီးပါတယ္ ။ pragmatist ျဖစ္ေအာင္ သတိထားပါတယ္ ။ ဒီေနရာမွာ ကြာတာက က်ေနာ္ဟာ ကိုယ္
ျမင္တာေတြကို micro အဆင့္ေလာက္ကေန ထပ္တက္ဖို႔ ခက္ေပမယ့္ ၊ ဦးဘိုရဲ့ ေနာက္ခံအရ macro
အဆင့္ကို အမ်ားႀကီးျမင္ႏိုင္တဲ့ အားသာခ်က္ေတြ ရွိေနပါတယ္ ။ အဲဒါေတြကို အသံုးခ်ဖို႔လည္း
တိုက္တြန္းခ်င္ပါတယ္ ။

  အေပၚက ေပးထားတဲ့လင့္အပါဝင္ ဆစ္ဒ္နီမွာ ဆႏၵျပတဲ့အေၾကာင္း သတင္းအခ်ိဳ႕ကို ဖတ္ျဖစ္ပါ
တယ္ ။ ဦးဘိုအေနနဲ႔လည္း မြတ္ဆလင္ေတြထဲတင္ အစြန္းေရာက္သူေတြ ရွိသလို ၊ အၾကမ္းဖက္မႈ
ေတြဟာ သူတို႔အသိုင္းဝိုင္းကို ထိခိုက္လာမယ္ ေရရွည္အတြက္ မေကာင္းဘူးဆိုတာ သိတဲ့သူ
ေျပာတဲ့သူေတြ အေၾကာင္းလဲ ဖတ္မိမွာပါ ။ (ပညာေရး ေနာက္ခံနဲ႔လည္း ဆိုင္ေကာင္း ဆိုင္ပါလိမ့္
မယ္) ။

  ၾသစေၾတးလ်မွာ ေနတဲ့သူတစ္ေယာက္အေနနဲ႔ ေျပာရရင္ - ဒီႏိုင္ငံမွာ ခိုင္မာတဲ့ သမိုင္းေနာက္ခံ ၊
အေျခခံစိတ္ထား ၊ တန္ဖိုး ၊ ယဥ္ေက်းမႈနဲ႔ ဓေလ့ေတြ ရွိပါတယ္ ။ ေက်ာင္းေတြမွာ မ်ိဳးေစ့ခ်ေပးေန
သလို ၊ ေနာက္ထပ္ဝင္လာသူ လူသစ္ေတြကိုလည္း အနည္းနဲ႔အမ်ား citizenship education ေတြ
ေပးထားပါတယ္ ။ ဒါေတြကို လက္ခံပါတယ္လို႔လည္း က်မ္းသစၥာ က်ိန္ဆိုရပါတယ္ ။

  ဒီေတာ့ ဒါေတြကေန ေသြဖည္သြားရင္ က်န္တဲ့ လူမ်ားစုက တစ္နည္းနည္း တုန္႔ျပန္ၾကပါလိမ့္မယ္ ။
တစ္နည္းအားျဖင့္ လူအခ်ိဳ႕ရဲ့ အနာဂါတ္ ေသသြားပါလိမ့္မယ္ ။ ဒါကိုျမင္သူအခ်ိဳ႕ကလည္း ကိုယ့္
တြင္းကိုယ္တူးသူေတြရဲ့ အမွားနဲ႔ အပ်က္ဖက္ လုပ္ရပ္ေတြကို အျပင္းအထန္ ဖာေထးၾကရပါေတာ့
မယ္ ။

  ေနာက္တစ္ခု မြတ္ဆလင္ေတြဟာ ကေန႔အခ်ိန္မွာ ဧရာမ စိန္ေခၚမႈေတြကို ရင္ဆိုင္ေနရတယ္လို႔
က်ေနာ္ျမင္တယ္ ။ ေရြးစရာလမ္းေတြထဲက ဘယ္လမ္းမွ ျပတ္ျပတ္သားသား မေရြးႏိုင္ၾကေသးဘူး ။
ဒါမ်ိဳးကို ခရစ္ယာန္ေတြေတာ့ ၾကံဳခဲ့ၿပီးၿပီမို႔ ကေန႔ ေအးခ်မ္းတိုးတက္တဲ့လမ္းကို ေလွ်ာက္ေနႏိုင္ၾက
တယ္လို႔လည္း ျမင္ပါတယ္ ။ မြတ္ဆလင္ေတြလည္း လက္ပန္းက်သြားၾကတဲ့တစ္ေန႔ ရွင္းလင္းတဲ့
အေျဖတစ္ခု ထြက္လာမွာပါ ။ (ခုေနေတာ့ ေရြးစရာ သိပ္မရွိေပမယ့္ ေဆးမရွိတဲ့အဖ်ားအတြက္ န
ဖူးေပၚ ေရပတ္တင္ေပးတာေတာ့ က်ေနာ္တို႔ လုပ္ေပးဖို႔ လိုပါမယ္ ။ အေမရိကန္ကေတာ့ တစ္ခ်က္
တစ္ခ်က္ အဆင္းမွာ ဘီးဝိုင္းတပ္ေပးတတ္ပါတယ္) ။

  ခ်ဳပ္ရရင္ က်ေနာ္တို႔ေတြ တစ္ေယာက္နဲ႔တစ္ေယာက္ အမုန္းနဲ႔ တြန္းထုတ္မွာထက္ အားလံုးအတြက္
အဆင္ေျပမယ့္ နည္းလမ္းေတြကို ဝိုင္းၿပီးၾကံဆတာက လက္ေတြ႕ပိုက်ပါလိမ့္မယ္ ။ ဒါဟာလည္း
က်ေနာ္တို႔အတြက္ စိန္ေခၚမႈတစ္ခုပါ ။ ရင္မဆိုင္ပဲ မ်က္ႏွာလြဲလိုက္တာဟာလည္း အရံႉးေပးမႈ တစ္ခု
လိုပါပဲ ။ ဒါေပမယ့္ ေရြးခ်ယ္မႈကေတာ့ တစ္ဦးခ်င္းစီရဲ့ ကိုယ္ပိုင္အခြင့္အလမ္းေပါ့ ။

(က်ေနာ္ ခုလိုေရးတာဟာ ေဖ့စ္ဘြတ္မွာ 'like' ေတြရလာေအာင္ မဟုတ္ပါဘူး ၊ လိုအပ္တယ္လို႔ ယူ
ဆလို႔ပါ ။ ဦးဘိုအပါဝင္ မည္သူမဆို က်ေနာ့္ကို ဆန္႔က်င္လို႔ရပါတယ္) ။
8 hours ago · Like

Myo Min - အမွန္ေတာ့ က်ေနာ္လည္း ကိုဘိုေဆာင္းပါးေတြ အျမဲဖတ္ျပီးေလးစားခဲ့တဲ့သူတစ္
ေယာက္ပါ။ က်ေနာ္မွတ္မိသေလာက္ ဆရာလူထုစိန္၀င္း ဆံုးတဲ့ေန႔မွာေတြ႕တဲ့ ကိုဘို comment
ကက်ေနာ္ကို စိတ္ပ်က္ေစခဲ့ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ကိုဘိုျပန္ရွင္းတာေလးကိုဖတ္ျပီး ခံစားနားလည္
ေပးလိုက္ပါတယ္။ ေနာက္ပိုင္း ရခိုင္ျပည္နည္ ကိစၥျဖစ္ေတာ့ ဒီကိစၥဘယ္လို ျဖစ္လာတယ္ဆိုတာ
က်ေနာ္တို႔ေတာင္ Analysis လုပ္တတ္ရင္ ကိုဘိုလိုလူမ်ဳိးကပိုျပီး ျမင္ႏိုင္ပါတယ္ ကို Mahn Ko
Ko ေျပာသလိုေပါ့ ကိုဘိုက macro အဆင့္ကို ေက်ာ္ေနသူပါ။

  အဲဒီအခ်ိန္ကစျပီး ဘာသာေရးဘက္လွည့္သြားတာ တကယ္ေတာ့ မြတ္စလင္မ္ေတြ ၾကံဳေတြ႔ခံစား
ေနရတာ ခါးတီးတဲ့ ၀ဟါဘီ၀ါဒရဲ႔ ျပသနာေတြပါ။ က်ေနာ္ထပ္ေျပာပါရေစ ၀ဟာဘီ ၀ါဒပါ။ ၀ါဒေတြ
ဟာ လူ႔အသိုင္းအ၀ိုင္း အတြင္း ျပသနာနဲ႔ စက္ဆုတ္ဖြယ္ေတြ ျပြန္းတီးေအာင္ လုပ္ေလ့ရွိတယ္ဆို
တာ ႏိုင္ငံေရးနဲ႔နီးစပ္သူေတြ ပိုသိပါတယ္။ အဲဒီ၀ါဒေၾကာင့္ပဲ ကို Mahn ေျပာသလို မြတ္စလင္မ္ေတြ
ဟာ စိန္ေခၚမႈနဲ႔ ရင္ဆိုင္ေနရတာပါ။ ဒါေပမယ့္ Vocal Minority ကပဲ Majority ကို Drive လုပ္ေန
တတ္တဲ့ နိယာမအရ အခုလို ဒုကၡေရာက္ေနၾကတာပါ။ မြတ္စ္လင္မ္ေတြလည္း ေကာင္းေကာင္း
သိပါတယ္။ ဆီးရီးယားနဲ႔ တျခားအေရွ႔အလယ္ပိုင္းမွာၾကံဳေနရတာကေတာ့ (က်ေနာ္တို႔ျမန္မာႏိုင္ငံ
မွာၾကံဳခဲ့ရသလို) ႏိုင္ငံေရးပါပဲ အဲဒီအခ်ိန္မွာပဲ အန္ကယ္ ဆမ္ ရဲ႔ ေရြးေကာက္ပြဲေၾကာင့္ ဇာတ္ရွိန္
ပိုျမင့္လာတယ္လို႔လဲျမင္မိပါတယ္။ အဲဒါေတြေရာေထြးျပီး အစၥလာမ္ ဘာသာကို သိမ္းၾကံဳး ေျပာ
လိုက္မယ္ဆိုရင္ Moderate ေတြနဲ႔ ပညာတတ္ open minded ျဖစ္တဲ့ အင္အားစုၾကီးကိုပါ ေခ်ာက္
ထဲတြန္းခ်ေနသလိုျဖစ္ေနပါလိမ့္မယ္။ ျပီးေတာ့ က်ေနာ္တို႔ တစ္ေယာက္နဲ႔ တစ္ေယာက္၊ တစ္ဖြဲ႔နဲ႔
တစ္ဖြဲ႔ၾကားမွာ သံသယေတြနဲ႔ ဆက္ဆံၾကရေတာ့မယ္ဆိုရင္ အဲဒီလူ႔အဖြဲ႔အစည္းက မၾကာခင္
ပ်က္စီးသြားလိမ့္မယ္။ ပဋိပကၡက လူဆိုး၊ လူေကာင္းမခြဲျခားပဲ အားလံုးကိုဖ်က္စီးသြားေစမွာပါ။

                                                                ********************

Mahn နဲ႔ ကိုမ်ိဴးခင္ ေရ…သတိေပး စကားေျပာတာကို ေက်းဇူးတင္ပါတယ္။

ရုတ္တရက္ ၾကည္႔ရင္ ဦးကို emotional ျဖစ္တယ္လိုျမင္စရာရွိတယ္။ ဒါကလည္း ဦးက (လူသား)
တဦးသာျဖစ္တယ္။
macro level ကပဲေရးျပီး အမုန္းမခံပဲ ဟန္ နဲ႔ ဆရာၾကီး ဂိုက္ ဖမ္းေနလို႔ရပါတယ္။
ဒါေပမဲ႔ ဒီကိစၥ ဟာ ဘာသာေရး ပါ၀င္ေနသလို ၊ ဒီမိုကေရစီ နဲ႔ Human Rights ပါေရာယွက္ ေနတာ
ေၾကာင္႔ ၊ complicated ျဖစ္လာတယ္။
ရုတ္တရက္ ျဖတ္ကနဲ ၾကည္႔ရင္ ၊ အထူးသျဖင္႔ Human Rights မ်က္စိ နဲ႔ၾကည္႔ ရင္ ကုလားေတြက ပဲ
သနားစရာ လိုလို ၊ ဗမာေတြက ပဲ racists လိုလို ထင္စရာေတြ ရွိတယ္။
စြပ္စြဲတဲ႔ သူေတြက လည္း စြပ္စြဲ ၾကတယ္။
ဒါေၾကာင္႔ ဒီကိစၥ ကို နံမည္ခံျပီး ေျဗာင္ တိုက္ရဲ တဲ႔သူက (ရွား) တယ္။

Micro level က Human Rights မ်က္စိ နဲ႔ၾကည္႔ရင္ ဘဂၤါလီ ကုလားေတြဟာ သနားစရာ။ ငိုျပေနလိုက္ၾကတာက လည္း ေန႔တိုင္း။
macro level က ၾကည္႔မွ အႏၱရာယ္ က ထင္းထင္းၾကီး ျမင္ရတယ္။
Macro level မွာေတာင္ Untangle လုပ္ရတာ မလြယ္ဖူး။ ဦးေရးေန တာ တလေက်ာ္သြားျပီး။
research လုပ္ရတယ္။ ကိုယ္႔အေတြး အေခၚ မွန္ရဲ႔လား ျပန္..ျပန္ … သံုးသပ္ရတယ္။
ကိုမိုးသီးတို႔လို ၊ ေဒါက္တာႏုိ္င္ေအာင္ တုိ႔ေတာင္ ဟိုေအာ္ ဒီေအာ္ … ေအာ္ ..ၾကေတာ႔ လူငယ္ေလး
ေတြ မ်က္စိလည္ သြားႏုိင္တယ္။
ျပည္ပ သတင္းသမားေတြက လည္း အာလံုး donor ေတြ သေဘာေတြ႔ေအာင္ ကုလား ေတြကို ၀ိုင္း
(မ) ေနၾကတယ္။ မခက္ဖူးလား။
ဒါေၾကာင္႔ Micro level မွာ၀င္ေရးျပီး သတိ ေပးေန မိတာပါ။

အမွန္အတိုင္း ၀န္ခံရင္ ကြန္ျမဴနစ္ နဲ႔ တိုက္ပြဲက ခံစားမႈ တိုက္ပြဲ သက္သက္ လို႔ေျပာလို႔ရႏုိင္တယ္။ ကြန္ျမဴနစ္ စနစ္ ျမန္မာျပည္ နဲ႔ ကမၻာမွာ ျပန္ေခါင္းေထာင္ဖို႔ ကမလြယ္ဖုူး။
ဒါေၾကာင္႔ Clear and Present Danger မရွိလွဖူး။

ဘဂၤါလီ ကုလား ျပႆနာ က Micro level မွာ Human Invasion ျဖစ္ျပီး အႏၱရာယ္ က Macro level
မွာ လူမ်ဳးေရး လႊမ္းမိုးမႈ ကေန ၊ ဘာသာေရးလႊမ္းမိုးမႈ ဖက္ေရာက္သြားတယ္။
ဒီ Macro level ေရာက္မွ root cause ကို differentiate ျပန္လုပ္ရတာ အေတာ္ သိမ္ေမြ႔တယ္။ မလြယ္
လွဖူး။
Micro level က Social Liberalism ရဲ႔လႊမ္းမိုးမႈ အရွိန္ ကလည္း ျပင္းထန္တယ္။
ေတာ္ရံု တန္ရံု ၾကည္႔ရင္ ၊ ေခတ္ရဲ႔ ေရစီးေၾကာင္း ကို ဆန္႔က်င္ျပီး ရွင္းဖို႔ က မလြယ္လွ။
Conviction နဲ႔ ၾကည္႔မွ ျမင္သာ လာတယ္။
ေနာက္ျပီး ဒီကိစၥ က ျပႆနာ ကို မီးေမာင္းထိုးျပ ရံုနဲ႔ ရပ္ထားလို႔ မရ ။ ဘယ္လိုရင္ဆိုင္ မလဲ ဆိုတာ
ကို ပါ စဥ္းစားရမယ္။
ဒါေၾကာင္႔ ပိုရႈပ္ေထြး သလို ၊ there is Clear and Present Danger involve.

ဒီအရြယ္ ေရာက္ မွ …. ဦးက ရာထူး ေရာ ေငြ ပါ မမက္ေတာ႔ဖူး။
ဦး အတြက္ က မေသခင္ တိုင္းျပည္ အတြက္ တတ္စြမ္းသမွ် လုပ္ ေပးခဲ႔ခ်င္တယ္
မေသခင္ ..(စိတ္) သန္႔သန္႔ နဲ႔ (ေသ) ဖို႔ က အေရးၾကီးတယ္။ This is my priority
ဒီအတြက္ PRINCIPLE becomes IMPORTANT.
PRINCIPLE နဲ႔ BELIEF SYSTEM ကို ဖံုးကြယ္ျပီး ဟန္ေဆာင္ ခဲ႔ရင္ ေသခါနီးမွာ စိတ္သန္႔မွာ မ
ဟုုတ္ဖူး

ဒါေၾကာင္႔ ဦးေရးရင္ ဟန္ေဆာင္မႈ မပါဖူး။

ႏုိ္င္ငံေရး ေနရာ ရ ဖို႔ အတြက္သက္သက္ ၊ (မညာ) ႏုိင္ဖူး
ဒါ ဦး ရဲ႔ ယံုၾကည္မႈ ပဲ။
လက္ခံတာ လက္မခံ တာက တပိုင္း

ဦးေရးထားတာေတြ ကို ..စာအုပ္ထုတ္မယ္
My legacy will be my WRITING(S)

ဦး၀န္ခံ စရာ ရွိတာက I am a strong NATIONALIST. No doubt about that and NO REGRET.
ဘဂၤါလီ ျပႆနာ ဟာ မေသးဖူး။ ျမန္မာႏုိင္ငံမွာ ဗုဒၶလာသာေတြ တင္း မခံႏို္င္ရင္ ၊ ခ်င္းေတြ Kosovo
လိုျဖစ္ျပီး ေနာင္တခ်ိန္ မွာ က်န္တဲ႔ Christian ေတြလည္း Nigeria မွာလို အသတ္ခံ ၾကရ လိမ္႔မယ္။
ခ်င္းျပည္ မွာ ခ်င္းေတြ မရွိေတာ႔ဖူး။ ခ်င္းေတြ ျပန္လာရင္ ကုလားျပည္ ျဖစ္ေနမွာ စိုးရိမ္ရတယ္။
Kosovo က Christian Serbs ေတြကို မြတ္စလင္ Albanians ေတြက ေမာင္းထုတ္ျပီး Serbs ေတြ
 ျပန္တိုက္ေတာ႔ တကမၻာလံုး က Racists ေတြဆိုျပီး ၀ိုင္း အျပစ္တင္ၾကတယ္။ Sectarian Conflict
ဆုိရင္ ရက္စက္ၾကမွာပဲ။ ဆီရီးယား ၾကေတာ႔ ဘယ္သူမွ မေျပာရဲၾကဖူး မဟုတ္လား။

ခ်င္းမိုင္မွာ Roti ေရာင္းတဲ႔ ေကာင္းမကေလးေတြအထဲ မွာ အဖြားက ကရင္။ ကုလားကို ယူျပီး
အားလံုး ေခါင္းျမီးျခံဳေတြ ျဖစ္ကုန္ၾကတာ မ်ားတယ္။

ဘာသာေရး ပါလာေတာ႔ ..ကိုင္တြယ္ရတာ ပို ခက္တယ္။ ပိုအႏၱရယ္ မ်ားတယ္။

လူတိုင္း လူလည္ လုပ္ျပီး ၊ လက္ေရွာင္ ေနၾကရင္ ၊ တိုင္းျပည္ ပါသြားမွ သံေ၀ဂ ရေနရင္ ေနာက္က်
သြားျပီ။

ဦး အႏွစ္ (၃၀) နီးမွ ေရႊတိဂံု ကို ျပန္ဖူးရေတာ႔ ဘယ္လို appreciate လုပ္မိမွန္း မသိဖူး
ေရႊဂံုတိုင္မွာ ၾကီးေတာ႔ ေန႔တိုင္း ေရႊတိဂံု ကို ျမင္ဖူးေနရေတာ႔ … rights လို႔ပဲထင္မိတယ္
ေရႊတိဂံု နဲ႔ ေ၀းသြားမွ privilege ဆိုတာကို နားလည္မိရတယ္။
ဦးတို႔ ျမန္မာ culture မွာ ဘုရား မပါတာမွ မရွိတာ။
ဒါကို အမ်ား က birth rights လို႔ ထင္ၾကတယ္
ဒီ rights ေတြ အတြက္ (မတိုက္) ရဲရင္ ဘုရားေတြ မရွိမွ ေနာင္တ ရေနရင္ လြန္သြားျပီ
ျပန္ မရ ႏုိ္င္ေတာ႔ ။ အာဖကန္ကိုၾကည္႔ ၊ အင္ဒိုနီးရွား ကိုၾကည္႔။

ဒါေၾကာင္႔ ဦးတို႔ လို လူမ်ိဳးေတြက သိသိၾကီး နဲ႔ (လူမိုက္) လုပ္ေနရတာပါ။

ဒီကိစၥ ျဖစ္မွ ဘယ္သူ တိုင္းျပည္ ကို တကယ္ ခ်စ္သလဲ ၊ ဘယ္သူ တကိုယ္ေကာင္း ဆန္သလဲ ဆို
တာ ေပၚလာရ တာပဲ။

တိုက္တိုက္ဆိုင္ဆိုင္ ဒီ မနက္ပဲ Macro Level ကေရးတာ ေရးျပီး သြားတယ္။

Facts check လုပ္ရဦးမယ္။ ျပီး ျပန္ဖတ္ၾကည္႔ျပီး မွတ္ေၾကာက္ တင္ခံႏုိ္င္ မခံႏုိင္ ျပန္ ဆမ္းစစ္ရမယ္။

ဘာသာေရးပါေတာ႔ ၀ိုင္းဆဲမဲ႔ သူေတြ က တပံုၾကီး။ မစဥ္းစား ပဲ တင္လို႔ မရ

ခဏေလး ေစာင္႔ပါ macro level က ေဆြးေႏြးထားပါတယ္။ ျပီးတာနဲ႔ တင္ျပ ပါ႔မယ္။

တခုေတာ႔ ရွိတယ္ မန္းေရ … Christianity ေလွ်ာက္တဲ႔ လမ္းနဲ႔ Islam ေလွ်ာက္တဲ႔ လမ္း ခ်င္း တူခ်င္မွ
တူမယ္။ Christianity က Dark Age ကိုျဖတ္ခဲ႔ ျပီးျပီ။

Mahn တို႔ ေစတနာ ကို ေလးစားပါတယ္။

ေက်းဇူးတင္လ်က္

ဦးဘို

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

  • Mahn Koko - ဦးဘိုခင္ဗ်ား ၊ မွတ္ခ်က္တစ္ခ်ိဳ႕ ျပန္ေရးဖို႔ရာ အေၾကာင္းအမ်ိဳးမ်ိဳးေၾကာင့္
    ခုမွပဲ အက်ဥ္းရံုး ေရးျဖစ္ပါတယ္။

      ပထမဆံုး က်ေနာ့္ရဲ့ အေျခခံ ရပ္တည္ခ်က္အခ်ိဳ႕ကို စကားဦးသန္းခ်င္ပါတယ္ ။
      ဦးဘိုအေနနဲ႔ Libertarianism လို႔ မိမိကိုယ္ကို ခိုင္ခုိင္မာမာ ဆံုးျဖတ္ရပ္တည္ႏ
    ိုင္ေပမယ့္
    သင္ယူဆဲက်ေနာ္ကေတာ့ ျမင္လာ ဆံုလာသမွ်ကိုသာ လက္လွမ္းမီသေလာက္ပိုင္းျခားၿပီး ၊
    ဝါဒေရး ဘာသာေရး လူမ်ိဳးေရးေတြကို တတ္ႏိုင္သမွ် ေဘးဖယ္ထားတဲ့ လက္ေတြ႕ဆန္ဖို႔
    ႀကိဳးစားေနသူ တစ္ေယာက္သာပါ ။ က်ေနာ့္ အျမင္ေတြၾကားထဲ လစ္ဘရယ္တန္ဖိုးနဲ႔
    human right ေတြ ညွပ္ပါလာေကာင္း ပါလာႏိုင္ေပမယ့္ ေလ့လာလက္ခံ အေကာင္ထည္
    ေဖၚေနတာမ်ိဳးမဟုတ္ပဲ ၊ မွ်တေအာင္ ခ်င့္ခ်ိန္ေျပာဆိုတဲ့အထဲ တိုက္ဆိုင္တူညီသြားရံုပါ ။

      ဒါကိုအေျခခံၿပီး ဆက္ေျပာရရင္ လတ္တေလာျဖစ္ေနတဲ့ ရိုဟင္ဂ်ာကိစၥဟာ ျမင္ကြင္းက်ယ္
    ႀကီးထဲက အစိတ္ပိုင္း တစ္ခုသာပါ ။ တစ္ဆက္ထဲမွာ အထူးသျဖင့္ ဦးဘိုရဲ့ “ဒီမိုကေရစီ ၊
    လစ္ဖရယ္၀ါဒႏွင္႔ မ်ိဳးခ်စ္စိတ္ - အပိုင္း (၂)” ထဲမွာ ေျပာသြားတာေတြထဲက အေတာ္မ်ားမ်ား
    ဟာ မွတ္သားစရာေတြ ျဖစ္သလို ၊ သတိထားစရာ ၊ သခၤန္းစာယူစရာေတြလည္း ပါပါတယ္ ။

      အျခားတစ္ဖက္မွာလည္း ဗဟုသုတနဲ႔ အေျခခံအေတြးေခၚေတြ အုတ္ျမစ္လံုးဝမရွိေသးတဲ့
    လူငယ္ေတြကေန အစိုးရိမ္လြန္ၿပီး အစြန္းေရာက္ေအာင္ တြန္းပို႔သလို ျဖစ္သြားႏိုင္တာ
    လည္း ျပန္သံုးသပ္ဖို႔ လိုေကာင္းလိုပါမယ္ ။ အဆိုးဆံုးအေျခေနထိ စိုးရိမ္ျပရမယ္ဆိုရင္
    အစြန္းေရာက္သူေတြၾကားမွာ ဦးဘိုနဲ႔ က်ေနာ့္လိုလူေတြဟာ ကစဥ့္ကလ်ား ျဖစ္စဥ္ေတြ
    ရဲ့ ေနာက္ဆံုးအဆင့္ “ျဖဳတ္ထုတ္သတ္”လို အေျခေနမ်ိဳးမွာ မ်ိဳးမစစ္ေတြအေနနဲ႔ သတ္မွတ္
    ခံရမယ့္ သူေတြပါပဲ ။ မိုးၿပိဳခဲ့ေသာ္လို႔ေတြးတာနဲ႔ ဆင္တူေပမယ့္ အဓိကလိုရင္းက - လူေတြ
    ကို အေကာင္းဖက္ ေရာက္ေစခ်င္တဲ့ ေစတနာကေန မရည္ရြယ္တဲ့ အဆိုးေတြ ျဖစ္သြားႏိုင္
    တာကို ဆိုခ်င္တာပါ ။

      က်ေနာ့္အျမင္မွာေတာ့ လက္ရွိျမန္မာျပည္ရဲ့ အေနထားဟာ အသစ္တစ္ဖန္ ျပန္လည္ေမြး
    ဖြားျခင္း လိုပါပဲ ။ ခုေန ေလးဘက္တြား သြားေနတဲ့ အေနထားမွာ အရင္းအျမစ္ကေန ေျဖ
    ရွင္းလို႔ရတာ ၊ ရွိသင့္တဲ့ အုတ္ျမစ္ခ်တာေတြကို လုပ္ဖို႔အခြင့္အလမ္း အပြင့္ဆံုး အခ်ိန္ခါတစ္
    ခုပါ ။ႏိုင္ငံေရး ၊ စီးပြားေရး ၊ လူမႈေရးနဲ႔ တိုင္းရင္းသားကိစၥေတြမွာပါ ေယာင္ေနတဲ့အေပၚက
    ဆီလိမ္းရံုမဟုတ္ပဲ အတြင္းက်က် ေျဖရွင္းႏိုင္ၾကရင္ အေကာင္းဆံုးအနာဂါတ္ဆီ ဦးတည္
    ႏိုင္မွာပါ ။

      ဒီအထဲမွာ ဦးဘိုမၾကာခဏေျပာတဲ့ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းနဲ႔ပါ တြဲၿပီးေတြးမိပါတယ္ ။
      ဘယ္သူေတြေျပာခဲ့သလဲ မေသခ်ာေပမယ့္ အမွတ္ရသေလာက္ကေတာ့ ျမန္မာျပည္မွာ
    trust လိုေနတယ္ trust deficit ျဖစ္ေနတယ္လို႔ ဆိုၾကပါတယ္ ။ က်ေနာ့္အျမင္မွာေတာ့ တ
    ကယ္တန္း ဒိထက္ အေျခခံက်တာက honesty ပါ ၊ ျမန္မာျပည္မွာ honesty deficit ျဖစ္ေန
    တာပါ ။ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း မရွိေတာ့ကတည္းက honesty deficit ျဖစ္ေနခဲ့တာေၾကာင့္
    ျပႆနာေပါင္းစံုဟာ ဒီကေန႔အထိ သက္ဆိုးရွည္ေနတာပါ ။ ဒီတစ္မ်ိဳးထဲေၾကာင့္ မဟုတ္
    ေပမယ့္ အေရးပါတဲ့ေနရာက ပါေနတယ္လို႔ ျမင္ပါတယ္ ။

  • Mahn Koko - ဆက္စပ္ေတြးလို႔ရတာက အဂၤလိပ္ေတြ ျမန္မာျပည္ကိုသိမ္းၿပီး ဘယ္ႏွႏွစ္
    ေတာ္လွန္ခဲ့ၾကသလဲ ။ လြတ္လပ္ေရး ရၿပီးကာမွ ကေန႔အထိ ကာလရွည္ၾကာ တိုက္ခိုက္ေန
    ၾကရတာဟာ အခ်ိဳ႕သူေတြရဲ့ မိုက္မဲမႈေတြ ပါေနတာမွန္ေပမယ့္ honesty ဟာလည္း အေရး
    ပါတဲ့ေနရာက ပါခဲ့တယ္လို႔ ယံုၾကည္ယူဆပါတယ္ ။ လြတ္လပ္ေရးလို႔ ေျပာျပန္ေတာ့တစ္ခါ ၊
    က်ေနာ္တို႔တစ္ေတြ လြတ္လပ္ေရးရခဲ့တာဟာ ကံေကာင္းတာေတြ အမ်ားႀကီးပါခဲ့တယ္လို႔
    ေျပာရျပန္ပါဦးမယ္ ။ ဦးႏုကိုယ္တိုင္လည္း ေျပာခဲ့ဖူးပါတယ္ ။ “ငါတို႔တစ္ေတြ အဂၤလိပ္ေတြ
    နဲ႔မို႔သာ လြတ္လပ္ေရးရတာ ၊ ျပင္သစ္နဲ႔သာဆို ေသြးေခ်ာင္းစီးမွာ ေသခ်ာတယ္” လို႔ဆိုပါ
    တယ္ ။

      ျပန္ေကာက္ရရင္ ၊ ဒီကေန႔မွာလည္း honesty ဟာ အေရးပါေနဆဲပါ ။ အထူးသျဖင့္ က်
    ေနာ္တို႔တေတြ တစ္စံုတစ္ခု လုပ္ေတာ့မယ္ဆိုရင္ basic moral ground ေတာ့ သတ္မွတ္
    ထားရွိဖို႔ လိုတယ္လို႔ ယံုၾကည္ပါတယ္ ။ လူသားတစ္ေယာက္အေနနဲ႔ ကိုယ္ပိုင္တန္ဖိုး တစ္
    စံုတစ္ရာ အတိုင္းတာတစ္ခုရွိပါမွ သူတစ္ပါးကို ဆံုးျဖတ္သတ္မွတ္ဖို႔ရာ လိပ္ျပာလံုပါလိမ့္
    မယ္ ၊ သင့္တင့္ပါလိမ့္မယ္ ။ ဒါကိုအေျခခံၿပီး သူတစ္ပါးကို ကိုယ္ခ်င္းစာတာ ၊ သူ႕အခြင့္အ
    ေရးကို ကာကြယ္ေပးတာ ၊ မွန္တယ္လို႔ ယံုၾကည္ရာဖက္က ရပ္တည္ေပးတာေတြဟာ ပရ
    အက်ိဳး ၊ သူတစ္ပါးအက်ိဳးခ်ည္း မဟုတ္ပါဘူး ၊ ကိုယ့္အတြက္ သြယ္ဝိုက္တဲ့အက်ိဳးလည္း
    ပါပါတယ္ ။

      ကိုယ့္ကို ကိုယ္ခ်င္းမစာ ၊ ကိုယ့္အခြင့္အေရးကို မေလးစား ၊ ေၾကာင္းက်ိဳးအမွားေတြအ
    ေပၚမူတည္ၿပီး ရပ္တည္သူေတြဆိုရင္ေတာ့ ကိုယ့္ရန္သူမဟုတ္ေတာင္ ၊ သေဘာမတူ
    ေၾကာင္း လက္မခံေၾကာင္းကို ေျဗာင္ေျပာၿပီး ဆန္႔က်င္သင့္လည္း ဆန္႔က်င္ရမွာပါပဲ ။ အ
    ရွင္းဆံုး ဥပမာအေနနဲ႔ Sharia law ကို က်ေနာ္ ေလးစားပါတယ္ ၊ ဒါေပမယ့္ လက္မခံႏိုင္
    မလိုက္နာႏိုင္ပါဘူး ။ အဲဒါကိုမွ က်ေနာ့္လည္ေခ်ာင္းထဲ ပီကင္းဘဲလို အစာေတြ ထိုးထည့္
    ဖို႔ ႀကိဳးစားသူရွိရင္ေတာ့ က်ေနာ္လည္း က်ေနာ့္အက်ိဳးအတြက္ တြန္းလွန္ရမွာပါပဲ ။ ကိုယ့္
    ဆီ ကူးမလာဖို႔ ဆႏၵရွိသူေတြလည္း ဝိုင္းတြန္းလွန္ရမွာပါပဲ ။ ဒါကို secularist ပဲေခၚေခၚ အ
    ဓိကကေတာ့ က်ေနာ့္ ကိုယ္ပိုင္ယံုၾကည္ခ်က္အေပၚ ရပ္တည္ဖို႔ ႀကိဳးစားရံုသက္သက္ပါ ။

      ျပန္ခ်ဳပ္ရရင္ေတာ့ က်ေနာ္တို႔ရဲ့ ဘဝလမ္းနဲ႔ နယ္ေျမေတြကို အေျပာင္းအလဲေတြမျဖစ္
    ေအာင္ ထိန္းသိမ္းဖို႔လိုတာ မွန္ပါတယ္ ။ ဒါေပမယ့္ အရာရာမွာ over reaction မျဖစ္ဖို႔ ၊
    လူမႈအေျခခံတန္ဖိုးေလးေတြ သတ္သတ္မွတ္မွတ္ ထားဖို႔နဲ႔ လက္ေတြ႕ဆန္ဖို႔ေတြလည္း
    လိုၿပီး အစြန္းေရာက္ေတြအျဖစ္ ကိုယ့္ကိုယ္ကို မက်င့္ၾကံ ပံုမေဖၚၾကဖို႔ လိုအပ္လိမ့္မယ္လို႔
    ယူဆပါတယ္ ။

      ဒီစာကို စိတ္ထဲေပၚလာတဲ့အတိုင္း ေရးခ်ထားၿပီး အထပ္ထပ္ မစစ္ထားတာေၾကာင့္ လစ္
    ဟာေနတာေတြေတာ့ အမ်ားႀကီးရွိေနႏိုင္ပါတယ္ ။ ဘယ္လိုပဲျဖစ္ျဖစ္ ဦးဘိုရဲ့စာေတြကို အ
    က်ဥ္းခ်ံဳးမွတ္ခ်က္ေပး ေဆြးေႏြးျဖစ္တယ္ဆိုရင္ပဲ က်ေနာ့္ရည္ရြယ္ခ်က္ တစ္ခ်ိဳ႕တစ္ဝက္
    ျပည့္စံုပါၿပီ ။

      က်ေနာ့္မွတ္ခ်က္မွာ liberal ဆန္သြားတာရွိရင္လည္း liberal ဆိုတာကို အေသခ်ာ မ
    ေလ့လာရေသးတဲ့ က်ေနာ့္အေနနဲ႔ ကိုယ္ပိုင္အေတြးေတြ ဘဝအေတြ႕အၾကံဳ ေနာက္ခံ
    ေတြအေပၚသာ မူတည္ေတြးေခၚတယ္လို႔ နားလည္ေပးေစခ်င္ပါတယ္ ။
====================================================



   ေအာက္မေတာ့ အရင္မွတ္ခ်က္ေဟာင္းေတြရွာရင္း ၂၀၁၀ ကတည္းက စာတစ္ပုဒ္ကိုျပန္ေတြ႕လို႔
မွတ္တမ္းတင္ျဖည့္ထားလိုက္ပါတယ္ ။

မန္းကိုကို
၁၀ ၊ ၁၁ ၊ ၂၀၁၂
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Bo K Nyein 

reply to mann

by Bo K Nyein on Tuesday, December 28, 2010 at 9:03pm ·
မန္းေရ

အလုပ္ေတြရႈပ္ေနတာနဲ႕ ခုမွေရးျဖစ္တာကို ခြင္႕လႊတ္ပါ

အရင္ Happy New Year လို႕ေျပာပါရေစ

ဦးကို ပညာတတ္မာနရွိတယ္ ပညာတတ္ဘ၀င္ရွိတယ္ ေျပာတဲ႕လူေတြရွိတယ္။
ဦးကပညာတတ္အျမင္နဲ႕ေျပာဆိုတာေၾကာင္႕ ေျပရင္ခံရမွာပဲ တိုက္ခိုက္လာရင္လည္း ျပံဳးေန ရုံပဲ

ပညာတတ္ ပညာမဲ႕ျပႆနာက ႏိုင္ငံတိုင္းမွာ ရွိတာပဲ ေရွာင္ေျပးလို႕မွ မရတာ ဟိုတုန္းက ဆိုရွယ္လစ္ပါတီမွာ ဘုန္းၾကီးေက်ာင္းသား ဆိုရွယ္လစ္နဲ႕ ေကာလိပ္ေက်ာင္းသား ဆိုရွယ္လစ္
ျပႆနာ ရိွသလို ၊ ကြန္ျမဴနစ္ေတြမွာလည္းရွိတာပါပဲ။ ဗမာျပည္ကြန္ျမဴနစ္ေတြရဲ႕ ပါပါၾကီး တရုတ္ကြန္ျမဴနစ္ေတြမွာလည္း ဒီျပႆနာ ရွိခဲ႕တာပါပဲ။

အမွန္ကေတာ႕ ပညာတတ္တာတက္ capacity ခ်င္းကြာရင္ (အျမင္) ခ်င္းကြာ လာၾကျပီး Vaule
System ပါကြာလာေတာ႕ သူမွန္တယ္ ငါမွန္တယ္ ဆိုတဲ႕ (မာန) နဲ႕ ego ေတြလာေပါင္းစပ္ရင္ ပဋိ
ပကၡဟာ ပိုၾကီးထြားလာေတာ႕တာေပါ႕ ။ ပညာတတ္တာနဲ႕ capacity ျမင္႕တာနဲ႕မဆိုင္ဖူးဆိုတာ
ကိုေတာ႕ သတိျပဳေစခ်င္တယ္။ capacity ဆိုတာ ေလ႕လာမႈနဲ႕ဆိုင္ တယ္ ပညာတတ္တာတခု
ထဲနဲ႕မဆိုင္ဖူး။

Capacity ခ်င္းမတူရင္ Interpretation ခ်င္းမတူေတာ႕ဖူး -

Astronomy ဘာသာရပါမွာ ဆြဲအား gravity ၾကီး မားလြန္းတာေၾကာင္႕အလင္းေရာင္ေတာင္
လြပ္မထြက္ႏိုင္တဲ႕ အရာ ကို (Black Hole) လို႕ေခၚတယ္။ ဗမာစကားမွာ လံုးလံုးျမဳပ္သြားျပီ
လို႕တင္စားသလို ေခတ္ေပၚအသံုး တခုမွာ လံုးလံုး ေပ်ာက္သြားျပီးဆိုရင္ it is like a black hole
လို႕တင္စားၾကတယ္ လြန္ခဲ႕တဲ႕ ႏွစ္အနည္းငယ္က အေမရိကန္ႏိုင္ငံ Los Angeles ျမိဳ႕ရဲ႕ ျမိဳ႕
ေတာ္ လူၾကီး(၂) ေယာက္ ဘတ္ဂ်က္အေၾကာင္းေဆြးေႏြးရင္း အခ်ိတ္အနယ္ ..ျငင္းၾကရာက
အျဖဴလူၾကီး မင္းက Black hole ဆိုတဲ႕စကားကို သံုးလိုက္ရာ အမဲ လူၾကီးမင္းက ေဒါသ ေပါက္
ကြဲျပီး ရန္ပြဲျဖစ္တာ ကမၻာေက်ာ္ခဲ႕ရပါတယ္။ Astronomy အသံုးအႏႈံး ကိုမသိရင္ black ဆို
တာ (အမဲ) hole ဆိုတာ (အေပါက္) အမဲအေပါက္ လို႕ နားလည္လြဲေတာ႕စိတ္ဆိုးေပ မေပါ႕

ဒီလိုပဲ ေနာက္ခံ (အသိ) မတူရင္ Interpretation ကြဲသြားတာေၾကာင္႕ နားလည္မႈပါေခ်ာ္ထြက္
သြားႏုိင္ တာေပါ႕

အသိစြမ္းအားခ်င္း မတူရင္ နားလည္မႈျခင္း ကြဲလြဲႏိုင္သလို္ (value system) လို႕ေခၚတဲ႕ မိမိ
တန္ဖိုးထားရာ (စံ) ေတြလည္း ျခားနားႏိုင္ပါတယ္။

ဥပမာ ဒီဖက္ေခတ္မွာ လူတိုင္း ဒီမိုကေရစီ ဆိုတာကို ကုန္ေအာ္ေနၾကတာပဲ။ လစ္ဖရယ္ ဒီမိုက
ေရစီ ဆိုတာက one man one vote ကို ေျခခံျပီး rule of law နဲ႕ human rights separation of
power - independent judicial ေတြ အကုန္ပါလာတယ္။ ကြန္ျမဴနစ္ ဒီမိုကေရစီ ဆိုတာက
ျပည္သူကေရြးခ်ယ္ခြင္႕ရတဲ႕ one man one vote မွမဟုတ္တာ။ ကြန္ျမဴနစ္ေကတာေတြ က
ေခါင္းေဆာင္ပိုင္းကိုေရြးတဲ႕ ပါတီဗဟိုကိုေရြးတဲ႕ ပါတီတြင္း ဒီမိုကေရစီ။ ျပီးပါတီဗဟိုက ခ်ေပး
တာကို (မွန္ပါ႕ဘုရား) ဆိုျပီး လိုက္ ေအာ္ၾကရတဲ႕ hollow democracy ၾကီးပဲ ။ ေ၀းေ၀းမၾကည္႕
နဲ႕ (မဆလ) နဲ႕ ဒီကေန႕ North Korea ကိုၾကည္႕ လိုက္ရံုပဲ။

တိုးတက္လွပါျပီဆိုတဲ႕ တရုတ္ၾကီးေတာင္ အစိုးရကိုေ၀ဖန္တဲ႕ Noble Peace Prize ရတဲ႕သူ ကို
ေထာင္ထဲ ထည္႕ထားတာပဲ။ဲ နမဖ နဲ႕ ဘာထူးသလဲ? ဒါေတြက ကြန္ျမဴနစ္ေတြ ယံု တဲ႕ ဒီမိုက
ေရစီ။ ဒီမိုကေရစီ အႏွစ္သာရနဲ႕ value တန္ဖိုးခ်င္းမတူဖူး

ဗမာကြန္ျမဴနစ္ေတြေကာ ေသသြားတဲ႕ ဦးေက်ာ္ျငိမ္း ကို ရဲရဲနီ တိုက္ခိုက္ရဲတယ္ နအဖ ဗိုလ္
ခ်ဳပ္ေတြကို အျပစ္တင္ေ၀ဖန္ ဆဲရဲတယ္။ သူတို႕ရဲ႕ အေဖၾကီး တရုတ္ၾကီးကို ေယာင္လို႕ ေတာင္
မေ၀ဖန္ရဲဖူးမဟုတ္လား? တရုတ္ၾကီး က ဗမာျပည္ကို စီးပြားေရး မုတိန္းက်င္႕ ေသးစုတ္ခဲ႕တာ
ကိုလိုနီ ေတြထက္ဆိုးေသးတယ္ တရုတ္ေတြကလည္း ဗမာကြန္ျမဴနစ္ပါတီကို ဖုတ္ေလတဲ႕ ငပိ
ရွိတယ္လို႕ေတာင္ မထင္ဖူး - အေဖမေပၚတဲ႕သားလို အသိမွတ္ေတာင္မျပဳဖူး
ဒါေတာင္ တရုတ္ၾကီးကို ဘယ္သူဘာေျပာရဲသလဲ? သတၱိ ရွိလိုက္ၾကတာ။ အေဖေခၚရတုန္းပဲ
မဟုတ္လား? အဲဒါ ကြန္ျမဴနစ္ေတြယံံုတဲ႕ ဒီမိုကေရစီပဲ

လူငယ္ေလးေတြကို စဥ္းစားေစခ်င္တယ္။ ကြန္ျမဴနစ္ေခါင္းေဆာင္ၾကီးေတြကို ေမးခြန္းထုတ္
ေစခ်င္တယ္

Western Style ဒီမိုကေရစီ မွာ ေတြးေခၚပံုက critical thinking လို႕ေခၚတဲ႕ (ဖက္စံုေ၀ဖန္) ေတြး
ေခၚမႈအေပၚရပ္တည္တယ္။ ဒါမျဖစ္ႏုိင္ဖူးလား? ဟိုလိုေကာ္ မျဖစ္နွုိင္ဖူးလား? ဒီိလိုဆိုရင္ေကာ္
ဆိုျပီး ျငင္းမယ္ ေဆြးေႏြးမယ္ ေ၀ဖန္မယ္ ျပီးမွ ေျဖရွာၾကမယ္ေပါ႕ ဒါေတြရွိဖို႕ က လြပ္လပ္စြာ
ေတြးခြင္႕ရွိရမယ္ လြပ္လပ္စြာေရးခြင္႕ရွိရမယ္

ကြန္ျမဴနစ္ ဒီမိုကေရစီမွာေတာ႕ ဗဟိုခ်ဳပ္ကိုင္မႈက အခရာက်ေလေတာ႕ ဗဟိုေျပာတာအကုန္
မွန္တာပဲ။ ဗဟိုကိုေ၀ဖန္သူဟာ ေဖါက္ျပန္ေရးသမားပဲ ။ ဗဟိုကို ကာကြယ္ဖို႕ Propaganda ၀ါ
ဒျဖန္႕ခ်ီေရးဌါန ဆိုတာၾကီးကိုေထာင္ျပီး အျမင္မတူသူေတြ ေ၀ဖန္သူေတြကို တိုက္ခိုက္ ကိုယ္႕
ပါတီဆိုခ်ီးက်ဴးၾကေပါ႕။ ဒါေၾကာင္႕ ကြန္ျမဴနစ္ေတြေရးတာကို ေသေသခ်ာခ်ာ critical thinking
နဲ႕ ေလ႕လာသံုးသပ္ရင္ အႏွစ္သာရ အလြန္နဲတာကိုေတြ႕ရလိမ္႕မယ္ အေတြးအေခၚဆိုတာ မရွိ
သေလာက္ပဲ

ဒါေပပမဲ႕ သူတို႕ရဲ႕ ကမၻာေလးထဲမွာေတာ႕ တေန႕ ပစၥည္းမဲ႕ေတြ ေအာင္ပြဲခံမဲ႕ေန႕ကိုေစာင္႕
ေမွ်ာ္လ်က္ပဲ။

စိတ္မေကာင္းစရာ သနားစရာေကာင္းတာက critical thinking မရွိေတာ႕ သူမ်ားေတြကိုသာ
လိုက္ အျပစ္တင္ေနၾကတယ္ ကိုယ္႕ခ်ိဳ႕ယြင္းခ်က္ကို ခုတိ (မျမင္) ႏုိင္ေသးၾကေသးဖူး ပ်က္အ
စဥ္ ျပင္ခဏ ဆိုသလို ဘာ(မွား) တယ္ဆိုတာ မသိေလေတာ႕ ဘာ (ျပင္) ရမွန္းေတာင္ မသိ
ရွာၾကဖူး 

ဒါေတြအားလံုးကို ခ်ံဳၾကည္႕ရင္ ………

Capacity – critical thinking – value system ေတြဟာ သိပ္ေရးၾကီးပါတယ္

ဦးက ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းတို႕ ကိုအတုယူျပီး လူငယ္ေတြ သိေစခ်င္တဲ႕ ေစတၱနာနဲ႕ ေရးျပတာပါ

ေနာက္ေတာ႕ …… ေတာ္လွန္ေရးသမား….. ႏုိင္ငံေရးသမား…. ပညာတတ္ႏိုင္ငံေရးသမား ….
မတူၾကဖူး……

ဒါကိုေနာက္မွ ေဆြးေႏြးပါ႕မယ္

တိုင္းရင္းသား လူမ်ိဳးအေရးဟာ လည္းသိပ္ရႈပ္ေထးျပီး နက္ရႈိင္းတယ္

Capacity မရွိပဲ သြားကိုင္ရင္ ပိုရႈပ္ သြားႏုိင္တယ္

ကြဲျပားေနတဲ႕ တိုင္ရင္းသားအခ်င္းခ်င္း (မတူ) ဖူး လို႕ (အမုန္း) ထားမဲ႕ အစား တတိုင္းျပည္ထဲ ေန
ၾကတဲ႕ သူအခ်င္းခ်င္းလို႕ (ျမင္) ႏုိင္ရင္ Nationalism ၀င္လာရင္ (အျမင္) ၾကည္လာမယ္ တဦးကို
တဥိီး (ေစတနာ)ေပၚလာၾကလိမ္႕မယ္

အေရးအၾကီးဆံုးက Fair ျဖစ္ရမယ္

ဒါကို ေဖၚထုတ္ဖို႕ CAPACITY သိပ္လိုသလို ေစတနာမွန္ ဖို႕ လိုတယ္။

ေလာေလာဆယ္ ေဒၚစု တေယာက္ပဲ အားလံုးရဲ႕ ယံုၾကည္မႈ ကိုရႏိူင္ သလို capacity ရွိတာ ရွိတယ္။ Exposure ဆိုတာလဲ အေရးပါလာျပန္တယ္။

စစ္ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေတြအတြက္လည္း ကိုင္တြယ္တတ္ရင္ ေဒၚစုရဲ႕ အေရအခ်င္းေတြကို တုိင္းျပည္အ
တြက္အသံုးခ် ႏုိင္ရင္ ဗမာျပည္ၾကီးတိုးတက္ေရးအတြက္ အမ်ားၾကီးအက်ိဳး ရွိမွာပါ

ကမၻာတ၀ွန္းမွာ ဗမာပညာတတ္ လူေတာ္ေတြ အမ်ားၾကီးရွိၾကတယ္။ အေျခအေနေပးရင္ ကိုယ္
တုိင္းျပည္ကို ကုိ္ျပန္ထူေထာင္ခ်င္ၾကတာေပါ႕။ တရုတ္ေတြ ကုလားေတြကို ၾကည္႕ မိခင္တိုင္းျပည္
ကိုျပန္ထူေထာင္ဖို႕ အအုပ္လိုက္ျပန္လာၾကတယ္။ တရုတ္ျပည္မွာဆို ျပန္လာတဲ႕သူေတြကို ကြန္
ျမဴနစ္ပါတီထဲ ၀င္ခြင္႕ေပးျပီး (ေငြ) အျပင္ (အာဏါ) ပါေ၀စားခြင္႕ ျပဳလိုက္ေသးတာေၾကာင္႕
returnee faction ဆိုတာေတာင္ ေပၚလာရတယ္။

အစိုးရကို ယံုၾကည္မႈ (trust) မရွိရင္ ဘယ္သူျပန္လာ၀ံ႕မွာလဲ?

ဒီကေန႕ တရုတ္ Central bankers ေတြဟာလြန္ခဲ႕တဲ႕ အႏွစ္ (၂၀) က လူေတြနဲ႕ေတာင္ အတူ
ေတာ႕ဖူး Wall St ကျပန္လာတဲ႕ well seasoned well cultivated bankers ေတြ။ ဒီလိုလူေတြမွ
အေနာက္ႏိုင္ငံက လူစြာ အရင္းရွင္ (က်ား) ေတြကို အႏိုင္ယူႏုိင္မွာေပါ႕

ႏုိင္ငံေရးဆိုတာ အားလံုးကို ေနရာေပး (ဆြဲစား) တာပဲ

တရုတ္ ကြန္ျမဴနစ္ေတြက (ဥါဏ္ရွိ) ၾကတယ္

ဗမာကြန္ျမဴနစ္ေတြက ေတာ႕ ၁၉၄၅ခု က ရန္ျငွိဳးမျပယ္ႏုိင္ၾကေသးဖူး
လစ္တာနဲ႕ ဆိုရွယ္လစ္ေတြကို ခလုပ္တိုက္လိုက္ရမွ

ေသသြားတဲ႕ လူၾကီးေတြကို အခဲအေၾကႏုိင္ၾကေသးဖူး

ႏုိင္ငံေရးဆိုတာ ကာယအားကို တခုထဲနဲ႕မႏုိင္ ႏိုင္ဖူး

ေနာက္ဆံုး (ဥါဏ) (ဥါဏ္) ဆိုတာ လိုအပ္လာတာပဲ

(ဥါဏ္နဲ) ရင္ (မူ) (ေပၚလစီ) (ဗ်ဴဟာ) မွားမယ္

ဗ်ဴဟာ မွားလို႕ ေဂ်ာက္ထဲၾကသြားရင္ ျပန္ (မထြက္)  ႏိုင္ျဖစ္တတ္တယ္

လူၾကီးေတြ (ဥါဏ္ျပိဳင္) ခဲ႕ၾကတယ္

(ဥါဏ္နဲ) သူေတြရႈံးတာ ဓမၼတာပဲ မဟုတ္လား?

သူပဲသူပဲလို႕ အျပစ္တင္ရံုနဲ႕ (ႏြံ) ထဲက (ရံုး) မထြက္ႏုိင္ပါဖူး

(ဘံု) (အက်ိဳး) (ဘံုကိစၥ) အတူတူလုပ္ၾကရေအာင္ ေခၚလိုက္ရတာ ေအာ္လိုက္ ၾကရတာသနားစရာ

NLD အပါအ၀င္ ဘယ္သူမွ ေရးမလုပ္ၾကဖူး

Critical thinking ရွိရင္ (ဘံု) ထက္ (trust) က ေရးၾကီးပါတယ္

လူငယ္ေလးေတြ Critical thinking - capacity တိုးပြားၾကပါေစ


BKN
----------------------------------------------------------------------

Unlike · · · Share
  • You and 2 others like this.1 share
     
  • Mahn Koko - Happy New Year ပါ ဦးဘို၊
    လူေတြအမ်ားႀကီးထဲ က်ေနာ့္ကို ရွည္ရွည္လ်ားလ်ား စာျပန္ေပးတာကိုပဲ ေက်းဇူးတင္ပါတယ္။

    ဦးဘိုေျပာတဲ့ capacity အသံုးအႏႈန္းဟာ အင္မတန္သင့္ေတာ္တဲ့ စကားလံုးလို႔ ျမင္မိပါတယ္။ ဒါကလည္း ဘဝအေတြ႕အၾကံဳနဲ႔ ႏိႈင္းၿပီးမွ ေျပာတာပါ။ ေလ့လာေတြးေတာမႈ မရ
    ွိတာေတြ
    ေၾကာင့္ ပြဲစားဆိုရင္ အေခ်ာင္သမား၊ အလုပ္ရွင္ဆိုရင္ ဂုတ္ေသြးစုပ္အျမတ္ထုတ္သူ စတာ
    ေတြေလာက္ပဲျမင္ၿပီး တဖက္က ရင္းႏွီးထားရတာေတြ ႀကိဳးစားရုန္းကန္ရတာေတြ ထိုးေဖါက္
    သိျမင္တတ္ေျမာက္ ထားရတာေတြကို လံုးဝမျမင္ႏိုင္ၾကတဲ့ လူေတြကိုေတြ႕ခဲ့ရၿပီး အုပ္ခ်ဳပ္ေရး
    စီးပြားေရး ပညာေရးက elite အေနအထားနဲ႔ အျခားသက္ဆိုင္တဲ့ process ေတြကို တစိုးတစိမွ
    သိျမင္ႏိုင္ဖို႔ (ေတြ႕လ်က္နဲ႔ မျမင္ႏိုင္လို႔ျဖစ္ေစ) အခြင့္အလမ္းမရွိတဲ့ မရွိႏိုင္ေတာ့တဲ့ သူေတြကို
    ၾကည့္ၿပီးမွလည္း လက္ခံမိတာပါ။

    ပညာတတ္ကိစၥကေတာ့ capacity နဲ႔ တိုက္ရိုက္အခ်ိဳးက်မႈေတြ ရွိတယ္လို႔ထင္ပါတယ္။ နမူနာ
    ဦးဘိုကိုပဲ ၾကည့္ရင္ ဦးဘို ပညာတတ္ရာက အျပန္အလွန္ သက္ေရာက္မႈနဲ႔ လက္ရွိ capacity
    အဆင့္ကို ေရာက္ခဲ့ (ေတာ္ရံုလူ မေမွ်ာ္မွန္းႏိုင္တဲ့ ရာထူးျမင့္ကိုရခဲ့) တယ္လို႔ ျမင္ပါတယ္။
    အဲဒီကမွတစ္ဆင့္ အထက္စီးကေန (ျခံဳငံုၿပီး) ျမင္လာတာေတြကို စာအျဖစ္ခ်ေရးတဲ့အခါ “The
    Prince" ေရးခဲ့တဲ့ "Machiavelli" ရဲ့ ျမင္ပံုမ်ိဳးကို ယွဥ္ၿပီးသြားသတိရမိတယ္။ လူတိုင္းမျဖစ္ႏိုင္
    ေပမယ့္ ပညာနဲ႔ အခ်ိဳးက် ရွိရင္းcapacity ျမင့္လာရာက ေတာ္ရံုလူေတြ မေရာက္ႏိုင္တဲ့ေ
    ေရာက္ခဲ့ၿပီး ဒီကေန႔(လူငယ္ေတြ) အလြယ္တကူ မျမင္ႏိုင္တာကို ေတြးလာႏိုင္တာ၊ ခ်ျပႏိုင္တာ
    ကို ဆိုလိုတာပါ။
     
  • Mahn Koko - ကြန္ျမဴနစ္စနစ္နဲ႔ ပတ္သက္လို႔ကေတာ့ က်ေနာ္ေရးခဲ့သလိုပဲ မူရင္းအေတြး
    အေခၚမွာ သိပ္ျပႆနာမရွိလွဖူးထင္ပါတယ္။ ျပႆနာက ေရာက္သြားတဲ့ႏိုင္ငံနဲ႔ ႒ာေနမွာ
    ထပ္ဆင့္ေျပာင္းလဲ ျဖည့္စြက္တဲ့အေတြးအေခၚေတြ၊ အေကာင္အထည္ေဖၚတဲ့ သူေတြဆီမွာ
    တာဝန္ပိုရွိတယ္လို႔ ယူဆမိပါတယ္။ ဆိုလိုတာက မာ့ခ္စ္တို႔ အိန္ဂ်ယ္တို႔သာ သူတို႔ခ်ျပခဲ့တာ
    ေတြကို ဒီကေန႔ အေကာင္ထည္ေဖၚေနၾကတဲ့ ပံုစံေတြနဲ႔သြားဖို႔ သေဘာတူခ်င္မွတူမွာပါ။

    တဖက္မွာလည္း ဦးဘိုေျပာတဲ့ ကေန႔ကြန္ျမဴနစ္ေတြရဲ့ အေနအထားကို လက္ခံပါတယ္။ နမူ
    နာအေနနဲ႔ တရုတ္ျပည္မွာ မေက်နပ္လို႔ တိုင္တန္းသူေတြကို အရူးေထာင္ထဲ အစုလိုက္ထည့္
    ၿပီး ဘဝတံုးေအာင္ လုပ္ေနတာ တစ္ခုထဲၾကည့္ရံုနဲ႔ သူတို႔ႏိုင္ငံရဲ့ ပေဒသရာဇ္ေခတ္က လုပ္ပံု
    ကိုင္ပံုေတြကို သြားသတိရမိပါတယ္။

    ေနာက္တစ္ခ်က္ ေဒၚစုနဲ႔ ပတ္သက္လို႔လည္း သေဘာတူပါတယ္။
    တိုင္းရင္းသားေတြ ကိစၥမွာလည္း ဦးဘိုနဲ႔ အေတာ္မ်ားမ်ား သေဘာတူပါတယ္။
    အထူးသျဖင့္ တႏိုင္ငံထဲသား အခ်င္းခ်င္းလို႔ ျမင္ဖို႔ဆိုတာ၊ Fair ျဖစ္ဖို႔လိုတယ္ဆိုတာနဲ႔ ေစတနာမွန္ဖို႔ဆိုတဲ့ ေနရာေတြမွာပါ။ က်ေနာ္ကိုယ္ပိုင္ ျမင္တာ
    ကေတာ့ ဒီကိစၥဟာ ရႈပ္ေထြးေပမယ့္ အတိုခ်ံဳးၿပီး ရိုးရိုးရွင္းရွင္းေလးျဖစ္ေအာင္ လုပ္ယူလို႔ရ
    တယ္လို႔ ထင္ပါတယ္။ အထူးသျဖင့္ တိုင္းရင္းသားေတြဖက္က ကိုယ့္အေနအထားကို မွန္
    မွန္ကန္ကန္ သံုးသပ္ႏိုင္ရင္၊ (အခ်ိဳ႕အဖြဲ႕ေတြမွာ) စစ္ဘုရင္ပံုစံထက္ ႏိုင္ငံေရးကို ေရွ႕တန္း
    တင္ဖို႔ လိုတယ္ဆိုတာ သေဘာေပါက္ၾကရင္နဲ႔ ထိုင္းႏိုင္ငံမွာေရာက္ေနတဲ့ တိုင္းရင္းသား
    ေတြထဲက ဆယ္ပံုပံု တစ္ပံုေလာက္ကို ေအာင္ေအာင္ျမင္ျမင္ စည္းရံုးႏိုင္ရင္ လက္ရွိအေျခ
    အေနကို ဆြဲခါပစ္လိုက္သလို လုပ္လို႔ရတယ္လို႔ ယံုၾကည္ပါတယ္။

    ဒါေပမယ့္ ေငြအား၊ အသိပညာ ဗဟုသုတအားနဲ႔ ေစတနာမွန္မွန္နဲ႔ လူေတြယံုၾကည္ လက္ခံ
    မယ့္ ဦးေဆာင္သူေတာ့ လိုပါမယ္။ ေလာေလာဆယ္ေတာ့ ေဒၚစုတစ္ေယာက္ထဲ အထင္
    အရွားရွိေနတာဟာ ဝမ္းသာစရာျဖစ္သလို တဖက္ကလည္း အားမရစရာပါ။

    ေနာက္ဆံုးတစ္ခုက အျပစ္တင္ေနရံုနဲ႔ မၿပီးဖူးဆိုတာေတာ့ လက္ေတြ႕ပါပဲ။ အထူးသျဖင့္
    ဒီကေန႔လူငယ္ပုိင္းေတြမွာ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား ေတြ႕ေနရတဲ့ ကိစၥပါ။ တိုင္းရင္းသားေတြ
    လည္း ထို႔နည္း၄င္းပါပဲ၊ ေအာ္ရင္း ဟစ္ရင္း ဆဲရင္း အျပစ္တင္ရင္း ကိုယ့္အေနအထား
    ကိုႏွိမ့္ခ်၊ အာဏာရယူထားတဲ့သူေတြကို တခါတရံမွာ အမြမ္းတင္မိသလို တရားဝင္ေအာင္
    ခိုင္မာေအာင္ လုပ္ေပးေနသလိုမ်ိဳး သက္ေရာက္မႈသြားရွိတဲ့ ပံုစံမ်ိဳးေတြ ေတြ႕ေနရပါတယ္။

    ေလာေလာဆယ္ေတာ့ တစ္ကိုယ္စာ ရပ္တည္ႏိုင္ဖို႔ႀကိဳးစားရင္း တႏိုင္တပိုင္ လုပ္ကိုင္ဖို႔နဲ႔
    ဝန္းရံေပးသင့္သူကို ဝန္းရံေပးႏိုင္ဖို႔ အဆင္သင့္ ၾကည့္ေနရံုပဲ တတ္ႏိုင္ပါေသးတယ္။ အ
    ေျပာင္းအလဲေတြလည္း တခ်ိန္ခ်ိန္မွာ ရုတ္တရက္ေပၚလာႏိုင္တယ္လို႔ ယံုၾကည္ၿပီး ဦးဘို
    တို႔လိုလူေတြလည္း သင့္ေတာ္သလို အၾကံဥာဏ္ေတြ ေပးႏိုင္ၾကမယ္လို႔ ေမွ်ာ္လင့္ပါတယ္။

No comments:

Post a Comment