(၁) သိကၡာ
အပစ္ရပ္ဖို႔ အမိန္႔ေပးထားပါတယ္ ။
တိုက္လိုက္တာမ်ား လိုင္ဇာနားေရာက္သြားတယ္ ။
ႏိုင္ငံေရးအက်ဥ္းသားမရွိဘူး ။
လႊတ္လိုက္ပါၿပီ ေဟာကနဲ ေဟာကနဲ ။
ကေလးစစ္သားမရွိဘူး ။
လႊတ္လိုက္ျပန္ပါၿပီ ေဟာကနဲ ေဟာကနဲ ။
ျမန္မာျပည္မွာ "သိကၡာ"ဆိုတဲ့ ေစာင့္ထိန္းအပ္တဲ့အရာကို နားမလည္သူေတြ မ်ားေနတုန္းဆိုတာ ၊
ကမာၻသိေအာင္ သက္ေသျပခဲ့ေပါင္းလည္း မ်ားေနပါၿပီ ။
(ျပန္ဆည္ခြင့္ရခဲ့တာေတြလည္း မနည္းေတာ့ပါ ။ သို႔ေသာ္ အဲသည္အခြင့္ေရးေတြကို ေသေသခ်ာခ်ာ
ကို လက္လႊတ္္ခဲ့ၾကတာပါ) ။
ဒီလိုၾကံဳရတိုင္း မ်ားေသာအားျဖင့္ ဘာမွကို ဆက္မေျပာခ်င္ေလာက္ေအာင္ပဲ ။
ေျပာရင္လည္း စကားေတြၾကမ္းသြားႏိုင္တယ္ ၊ အမွားေတြ ျဖစ္သြားႏိုင္တယ္ ။
အဲဒီအခ်ိန္မွာ ဝါဒျဖန္႔သမားေတြရဲ့ ေအာက္ကလိအာ တုန္႔ျပန္မႈေတြျမင္ရင္ ပိုလို႔ေတာင္ဆိုးေသး ။
က်ီးအာသီးေစ့နဲ႔ ပေဒသာပင္ေပါက္ေအာင္ စိုက္ေနၾကတာဟာ ၊ အင္မတန္႔ကို ႏွလံုးဆို႔စရာ ။
ပြင့္လင္းျမင္သာမႈနဲ႔ တရားမွ်တမႈကိုအေျခခံတဲ့ စနစ္သာ ျမန္မာျပည္မွာ အရိပ္ရအပင္တစ္ပင္ျဖစ္ေအာင္
စိုက္ပ်ိဳးထားပါတယ္ဆိုရင္ ၊ ေပါင္းျမက္ ကပ္ပါးႏြယ္ပင္ အပင္စားျခေတြနဲ႔ ေလာင္းရိပ္ေတြ ရွင္းလို႔မလြယ္
ေလာက္ေအာင္ကို ၊ မယ္ဘုတ္ရဲ့ခ်ည္ခင္လို ျဖစ္ေနဆဲလို႔ ေျပာရမလားပဲ ။
(ဗီအိုေအက အစိုးရစစ္တပ္ကကေလးစစ္သား ၉၆ ေယာက္ ျပန္အပ္ ဆိုတာေလးဖတ္မိၿပီး ေရးျဖစ္ခဲ့တာပါ) ။
(၂) ရိုးသားမႈနဲ႔ ပြင့္လင္းမႈ
ေျပာျပန္ရင္ "အဆိုးျမင္" ရယ္လို႔ ကိုယ့္ကို အမည္သညာ ေပးလိုသူေတြလည္း ရွိတယ္ ။
ခက္သည္က “ရိုးသားမႈ”နဲ႔ “ပြင့္လင္းမႈ”ေတြကို အိမ္စာမေၾကၾကေသးတာပဲ ။
ရိုးသားသူေတြနဲ႔ ဖြဲ႕စည္းထားတဲ့ အဖြဲ႕စည္းနဲ႔ အစုအေဝးေတြက ကိုယ္လုပ္ရင္ ‘သဒၵါ’ ၊ သူမ်ားလုပ္ရင္
‘ပဏာ’ ၊ သို႔တည္းမဟုတ္ ကိုယ္က “သတင္းျဖန္႔”တာျဖစ္ၿပီး သူတစ္ပါးက်မွ “ဝါဒျဖန္႔ေသြးထိုး”တာ ျဖစ္
ေနသလား ။ ဒါမွမဟုတ္ရင္လည္း ကိုယ္သတ္ရင္ ‘တရားဥပေဒအရ’ ၊ သူမ်ားေၾကာင့္ေသရင္ ‘ရက္စက္
ယုတ္မာရိုင္းစိုင္းတဲ့ မင္းမဲ့စရိုက္နဲ႔ ေသာင္းက်န္းသတ္ျဖတ္မႈေတြ’ လား ။ ကိုယ္လုပ္ရင္ ‘တိုင္းျပည္အ
တြက္’ ၊ သူမ်ားလုပ္ရင္ ‘ႏိုင္ငံကို သစၥာေဖါက္ အရိုးထဲကေလာက္ထြက္ၿပီး စေကာေလာက္မွ ေစာက္မ
နက္တဲ့လုပ္ရပ္’ ။ ဒါေတြကို ရိုးသားတယ္လို႔ ေခၚမလား ။
ပြင့္လင္းမႈဆိုတာကေကာ အခ်င္းခ်င္းႏႈတ္နဲ႔ေျပာ လုပ္ခ်င္ရာလုပ္ၿပီး စာရြက္ေပၚမွာ မွတ္တမ္းမတင္
တာေၾကာင့္ ၊ ဘာသက္ေသမွ ျပလို႔မရ ခၽြတ္ယြင္းခ်က္ေထာက္ျပစရာ သိပ္မရွိတာေတြကို ပြင့္လင္းတယ္
လို႔မ်ား ယူဆထားၾကေလသလား ။
‘ငါတို႔က အမ်ားအတြက္လုပ္တာ ၊ ေကာင္းေအာင္လုပ္တာ ၊ ငါတို႔ စိတ္အားဥာဏ္အား ကာယအားနဲ႔
တတ္စြမ္းသမွ်လုပ္ေနတာကိုေတာင္ အေကာင္းမျမင္ၾကဘူး’လို႔ ေျပာလိုက္ရတာမ်ိဳးကိုပဲ ပြင့္လင္းမႈလို႔
အထင္ေရာက္ေနၾကသလား ။
ဒါေတြေၾကာင့္ ဘာျပႆနာေတြ ျဖစ္လာသလဲ ။
ဒါေတြဟာ လာရာလမ္းအတိုင္း စစ္တပ္ေခါင္းေပၚ တည့္တည့္ျပန္ပံုက်တယ္ ။
ဗမာေတြေခါင္းေပၚ က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ ပံုက်လာတယ္ ။
လူမႈအသိုင္းဝိုင္းတစ္ခုလံုးရဲ့ ျပႆနာျဖစ္လာတယ္ ။
ၿပီးရင္ ဘာျဖစ္ေသးသလဲ ၊ ဘယ္လို အက်ိဳးသက္ေရာက္မႈေတြ ျဖစ္လာသလဲ။
အခ်ိဳ႕လူေတြအတြက္ေတာ့ အစာေခ်ရ ခက္လိမ့္မယ္ ။
ေသခ်ာတာေတြထဲက တစ္ခုကေတာ့ “တိုင္းရင္းသားေတြရဲ့ နယ္ခ်ဲ႕ဆန္႔က်င္ေရးစိတ္ဓါတ္ေတြ တိုး
ပြားလာတာပါပဲ” ။
ဟုတ္ပါတယ္ ၊ ယံုတမ္းစကား မဟုတ္ပါဘူး ၊ အေသအခ်ာကို ထပ္ေျပာခ်င္ပါတယ္ ၊ တရားမွ်တမႈနဲ႔
တရားဥပေဒမစိုးမိုးတာေတြၾကာင့္အပါဝင္ ၊ ရိုးသားမႈ
နည္းပါးျခင္းနဲ႔ ထင္သာျမင္သာ မရွိမႈေတြေၾကာင့္ ၊
“တိုင္းရင္းသားေတြရဲ့
နယ္ခ်ဲ႕ဆန္႔က်င္ေရးစိတ္ဓါတ္ကို ပိုၿပီးေတာ့တိုးပြားလာေစပါတယ္” ။အခ်ိဳ႕က ျမန္မာျပည္ ျပႆနာေတြကို ဝါဒ ၊ ဘာသာေရး စသည္ျဖင့္ လႊဲခ်ခ်င္သူမ်ားလည္း ရွိတယ္ ။
ျမန္မာျပည္မွာ ဝါဒေဟာင္းေတြက ေသသေလာက္ရွိေနၿပီ ။
ဝါဒသစ္ေတြက အေညွာင့္ဘဝထက္ မပိုႏိုင္ေသးဘူး ။
ဘာသာေရးဆိုတာက “က်င့္ၾကံမွ ရမယ္”တို႔ ၊ “ေနာင္ဘဝမွာ စံစားရမယ္”တို႔ စသည္ျဖင့္ လက္ဆုပ္
လက္ကိုင္ ျပလို႔မရတာေတြနဲ႔ ျပည့္ေနတယ္ဆိုတာ ၊ ဝန္မခံခ်င္ေပမယ့္ လူတိုင္းလိုလိုက သိေနၿပီး ၊ တစ္
ပြဲထိုး’ေဆး’လို လိုအပ္မွ အေရးေပၚထုတ္သံုးရတဲ့ ကရိယာထက္ ပိုရံုသာသာ ရွိေနတာလည္း သိေနၾက
တာပဲ ။
က်ေနာ္ကေတာ့ “လူမ်ိဳးေရးက ထိပ္ဆံုးကပါ”လို႔ တည့္တည့္ဆိုမယ္ ။
ဒီျပႆနာကို ေျဖရွင္းႏိုင္ဖို႔ရာ လူတိုင္းနဲ႔ဆိုင္တယ္ ၊ ဝတၱရားကိုယ္စီ ရွိတယ္ဆိုတာလည္း အထူးေထြ
ေျပာျပစရာ လိုမည္မထင္ ။
အဂၤလိပ္စကားမွာေတာ့ “Don’t shoot the messenger” ဆိုလား ရွိတယ္ ။
ျမန္မာအသိုင္းဝိုင္းမွာေတာ့ ဒီစကားကို စိတ္ကူးထဲေတာင္ မဝင္ဖူးသူေတြက အမ်ားသား ။
ဒီေတာ့ messenger အတင္းဝင္လုပ္တဲ့က်ဳပ္ကို ၊ shoot ခ်င္ shoot ၊ ထုခ်င္ ထုေပါ့ဗ်ာ ။
(၃) ယံုၾကည္မႈ
“ယံုၾကည္မႈ”ဆိုတာ
ျဖစ္တည္လာဖို႔ ဘာလိုအပ္သလဲ ။
မမွားႏိုင္တဲ့တစ္ခ်က္ကေတာ့
- ယံုၾကည္ႏိုင္ေလာက္ဖို႔ သက္ေသေတြ ျပဖို႔လိုတယ္ဆိုတာပဲ ။
ရိုးသားမႈ
၊ တရားမွ်တမႈ ၊ ေရွ႕ေနာက္ညီ ေျပာဆိုမႈေတြနဲ႔ တာဝန္ခံမႈေတြ ၊ သိကၡာေတြအေပၚမူတည္
ၿပီး
တည္ေဆာက္ရတာမ်ိဳး ။
အခု
‘ယံုၾကည္မႈတည္ေဆာက္ေနတယ္’လို႔ သံုးႏႈန္းေနၾကတယ္ ။
“တည္ေဆာက္ေနတယ္”ဆိုမွေတာ့
၊ ယံုၾကည္မႈ“မဲ့”ေနလို႔
တည္ေဆာက္ေနရတယ္ဆိုတာ ထပ္ေျပာ
ဖို႔ လိုေတာ့မယ္ မထင္ ။
ျမန္မာျပည္မွာ
တိုင္းရင္းသားေတြရဲ့ ယံုၾကည္မႈကိုရဖို႔ မဆိုထားနဲ႔ ၊ ျပည္မ ေနသူအခ်င္းခ်င္းေတာင္
ယံုၾကည္လို႔
ရၾကသလား ။ ျမစ္ဆံု ၊ လက္ပံေတာင္း ၊ ဓါတ္ေငြ႕ပိုက္လိုင္း ၊ ေက်ာက္မ်က္ ၊ သတၱဳ ၊ သစ္
၊
ေျမယာ ၊ တရားေရး ၊ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး ၊ ကုန္သြယ္ကူးသန္းေရး … အေသးစိတ္စာရင္းေတြက ခ်ေရးလို႔
မကုန္ႏိုင္ေအာင္ ရွိေနတယ္ ။ အာဏာပိုင္/စစ္တပ္/အခြင့္ထူးခံေတြက တစ္ဖက္နဲ႔ က်န္တဲ့လူေတြၾကား
၊
နက္နက္ရႉိင္းရႉိင္း ‘ဟ’ေနတာႀကီးကို ဒီယံုၾကည္မႈဆိုတာႀကီးမရွိပဲ တည္ေဆာက္ဖို႔
မျဖစ္ႏိုင္ ။
ျပႆနာ
/ အခက္အခဲ / စိန္ေခၚမႈ / အဟန္႔အတား - ဘယ္လိုေခၚေခၚ ၊ ေျပလည္ေအာင္ ေျဖရွင္း
ဖို႔ ၊ နီးစပ္ေအာင္
ညွိႏိႈင္းဖို႔နဲ႔ ‘ဘက္’ေတြအားလံုး အက်ိဳးအျမတ္ဖက္ဆီ
ဦးတည္ႏိုင္ေအာင္ လုပ္ကိုင္အ
ေကာင္ထည္ေဖၚဖို႔ရာ လိုအပ္ေနတယ္ ။ ဒါကို အမိန္႔ ၊ အာဏာ ၊
အင္အား ၊ တစ္ဖက္လွည့္ မလိမ့္
တစ္ပတ္ေတြနဲ႔ သဲအိမ္လို တည္ေဆာက္လို႔မရဘူး ။ ျပည္သူအမ်ား
(အထူးသျဖင့္ တိုင္းရင္းသားေတြ)
ကို “မင္းတို႔
ဖင္ခံမလား ၊ ဒါမွမဟုတ္ ကၽြန္ခံမလား ၊ ႀကိဳက္ရာေရြး”လို႔ လုပ္ေနတာမ်ိဳးေတြကို ရပ္တန္း
က
ရပ္ဖို႔လိုတယ္ ။
လူ႕မလိုင္လုပ္ၿပီး ခပ္တည္တည္နဲ႔ ဝါဒျဖန္႔ေနတာေတြကိုလည္း
ရပ္တန္းကရပ္ ဇက္သတ္ၿပီး ၊ လူထုရဲ့
တုန္႔ျပန္မႈေတြကိုလည္း သတၱိရွိရွိ လက္ခံဖို႔ လိုလိမ့္မယ္
။
အထူးသျဖင့္ တုိင္းရင္းသားေတြအေပၚ တစ္ဖက္သတ္
အထက္စီးယူၿပီး နားလွည့္ပါးရိုက္ထားတဲ့
အ
သံုးႏႈန္းမ်ိဳးေတြကအစ ျပန္ရုပ္သိမ္းဖို႔လည္း လိုအပ္တယ္ ။
> ကိုယ့္က် ‘အခြန္’ - သူ႕က် ‘ဆက္ေၾကး’ ၊
> ကိုယ္က ‘ျပည္သူ႕တပ္မေတာ္’ - သူ႕က်
‘ေသာင္းက်န္းသူအဖ်က္သမား’ ၊
> ကိုယ့္ဖက္က ‘ဖြံ႕ၿဖိဳးေရး’ - သူတို႔က
‘ရပ္ရြာမတည္ၿငိမ္ေအာင္ ထိုးေဖါက္ဝင္ေရာက္’ ၊
> ကိုယ့္ဆီကို အညံ့ခံလာရင္ ‘အျမင္မွန္ရၿပီး
လက္နက္နဲ႔ၿငိမ္းခ်မ္းေရးလဲလွယ္’ - ကိုယ့္ဆီက ထြက္
ေျပးသြားရင္ ‘ႏိုင္ငံ့သစၥာေဖါက္တဲ့
တပ္ေျပး’ ၊
> သာမန္နင္းျပားလူထုလုပ္ရင္ 'ဆူပူတာ'
- ကိုယ့္ဖက္ လိုရာတြန္းလႊတ္ လမ္းေၾကာင္းဖန္တီးခ်င္ရင္
'ျပည္သူ႕ဆႏၵ ေဖၚထုတ္ျပသတာ' ၊
> ကိုယ့္ဖက္ စိတ္ကူးေပါက္လို႔လုပ္ရင္
ဘယ္လိုအၿမီးအေမာက္ မတည့္မတည့္ ‘ႏိုင္ငံေတာ္အတြက္’ -
- လူထုအမ်ားဆီက ထြက္ေပၚလာတာဆိုရင္
‘လြဲမွားတဲ့ အသိအျမင္’
……..
ဒီလိုမ်ိဳးေတြကို စာရင္းလုပ္ရင္ တစ္သီတစ္တန္းႀကီး
။ ဒါေတာင္ ေျပာင္ေျပာင္တင္းတင္း မ်က္ႏွာစင္းနဲ႔
လိမ္တာ (outright
lies) ေတြ ထည့္မတြက္ေသးဘူး
။
ဒီေတာ့ - သူပုန္လုပ္သူေတြက သူတို႔ကိုယ္ကို
“ေတာ္လွန္ေရး”လုပ္တာလို႔ တစ္ခြန္းေလာက္
သံုးတာ
ေတာင္ ဆတ္ဆတ္ခါ
မခံႏိုင္ပဲ ကိုယ့္ဖက္ကေတာ့
အလံုးအရင္းနဲ႔ လူလည္က်ထားသ၍
၊ ကိုယ္ေတြဟာ
အခြင့္ထူးခံဖို႔ မိုးေပၚက က်လာတာ မဟုတ္ဘူးဆိုတာ လက္မခံသ၍ ၊ လူကိုလူလို႔
တန္းတူလက္မခံႏိုင္
သ၍ ၊ ရိုးသားမႈ မရွိသ၍ ၊ မတရားသ၍ ၊ ေျပာဆိုလုပ္ရပ္ေတြ ေရွ႕ေနာက္မညီသ၍
၊ သိကၡာနဲ႔ ခံရဲတဲ့
သတၱိေတြ မရွိသ၍ကေတာ့ “ယံုၾကည္မႈ”ဆိုတာဟာ
ေပ်ာက္ဆံုးလုမတတ္ အလွမ္းေဝးဆဲ ျဖစ္ေနမယ့္ ၊
ဒီလူမႈအသိုင္းဝိုင္းရဲ့ အေျခခံအုတ္ျမစ္
ရတနာတစ္ခုပါ ။
၀၂ ၊ ၀၂ ၊ ၂၀၁၄
No comments:
Post a Comment